Menu Zoek

Reviews opzoeken en op waarde schatten

Reviews opzoeken en op waarde schatten
Weten of iets wel een goede koop is? Dan komen reviews van pas. Daarin staat wat andere mensen ervan vonden.

In reviews laten mensen weten hoe hun ervaring met iets was. Of het nou gaat om een product, website, app of een locatie zoals huurhuisje of restaurant. Die beoordelingen zijn openbaar, dus iedereen kan ze lezen. Handig om te bepalen of iets wel te vertrouwen of van goede kwaliteit is. Vaak geven mensen een aantal sterren (vijf is meestal de hoogste score) en schrijven erbij waarom. Er zijn een aantal handigheidjes en dingen om op te letten als u beoordelingen opzoekt.

De beoordeling van iets wordt vaak met een aantal sterren weergegeven. Dat is het gemiddelde van alle reviews. Het is slim om verder te kijken dan alleen die sterren. Kijk als eerste eens naar hoeveel mensen een beoordeling hebben ingevuld. Zijn dat er maar zes? Dan is het gemiddelde oordeel minder waardevol dan bij honderd beoordelingen.

Kijk ook naar wat er in de beoordelingen staat. Let daarbij op of het om feiten of meningen gaat. Bijvoorbeeld: 'We bestelden een fles wijn, maar hebben die niet gekregen', is een feit. 'Het matras was veel te hard' gaat over smaak en is dus een mening. Blijf een beetje kritisch op negatieve opmerkingen. Want wat voor de één een groot probleem is, is dat voor de ander misschien niet. Maar zeggen tien mensen bijvoorbeeld dat het matras te hard was, dan kan er toch meer aan de hand zijn.

Bedenk dat niet alle beoordelingen helemaal vrijwillig ingevuld zijn. Bedrijven hebben er voordeel van als hun ‘online score’ goed is. Daarom geven ze soms gratis producten weg in ruil voor en beoordeling erover. Dat levert geen onpartijdige beoordeling op. En de schrijvers noemen ook niet altijd dat ze iets in ruil voor hun recensie kregen.

Het kan ook erger: sommige bedrijven betalen voor een positieve beoordeling. Dat is verboden, maar gebeurt soms toch. Let dus extra op als iets alleen maar positieve reviews heeft zonder puntjes van kritiek. En komt u tegen dat in twee reviews precies dezelfde tekst staat? Dan is het niet te vertrouwen.

Vaak laten mensen alleen een review achter als ze heel tevreden zijn of juist heel ontevreden. Daardoor wordt de review-pagina soms een soort klaagmuur. Bijvoorbeeld: een middelbare school heeft 63 reviews gekregen. De gemiddelde score is 2,5 ster (van de vijf). Hoeveel beoordelingen zouden daarbij zitten van scholieren die boos zijn over een slecht cijfer?

Op zoek naar ervaringen van anderen? Typ in de zoekmachine de naam van een product, plek of site met het woord ‘review', ‘beoordeling’, ‘ervaringen' of ‘klacht'. Of neem een kijkje op plekken waar reviews verzameld zijn. Dit zijn een paar plekken waar u beoordelingen kunt vinden:

Trustpilot reviews

Controleer op de website Trustpilot.com wat de ervaringen zijn met een bedrijf of instantie. Trustpilot controleert of reviews nep zijn en verwijdert die.

  • Ga naar Trustpilot.com.
  • Klik bovenaan in de zoekbalk en typ de naam van wat u zoekt.
  • Klik in de zoekresultaten op het bedrijf dat u zoekt.
  • Lees de reviews en sorteer of filter zo nodig de resultaten.

Google Review

Locaties zoals restaurants en bedrijven staan meestal op Google Maps. Daar kunnen mensen reviews achterlaten. Bedrijven kunnen openbaar op die beoordelingen reageren. Bijvoorbeeld om te bedanken. Of als het om kritiek gaat, hun kant van het verhaal te laten horen.

  • Ga naar maps.google.nl of open de app Maps.
  • Klik of tik in de zoekbalk bovenaan en typ de naam van de plek of het bedrijf. Druk op de Enter-toets of tik op het pictogram van een vergrootglas.
  • Klik of tik als dat nodig in de zoekresultaten op de naam.
  • Klik of tik op tabblad Reviews.
  • Lees de reviews en sorteer of filter eventueel de resultaten.

Reviews in webwinkel

In webwinkels zoals Bol.com, Natuurhuisje.nl en de Play Store/App Store laten mensen beoordelingen achter die gaan over de producten. (Ook handig voor als u het product ergens anders wilt kopen of huren.)

  • Ga naar de webwinkel, bijvoorbeeld Bol.com.
  • Typ in de zoekbalk de naam van het product dat u zoekt.
  • Klik in de zoekresultaten op het product.
  • Onder de naam van het product staat een aantal sterren, klik daarop. Of scrol omlaag tot u bij de beoordelingen bent.
  • Lees de reviews en sorteer of filter eventueel de resultaten.

Als er veel reviews zijn, is het handig om te filteren en sorteren. Bijvoorbeeld bij een hotel of restaurant doet het er niet toe hoe de service vijf jaar geleden was. Die kan al lang verbeterd zijn. Sorteer de beoordelingen dan van nieuw naar oud.

Of een ander voorbeeld: u hebt een product op het oog, maar wilt graag weten wat de zwakke punten zijn. Filter dan op beoordelingen met de laagste score en lees wat mensen erbij hebben geschreven. Bedenk of dat nadelen zijn waar u mee kunt leven of dat een ander merk misschien beter is.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.