Menu Zoek
U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Dit artikel is gearchiveerd op: 5 juli 2018

Uw digitale erfenis

240216_digitale_erfenis_intro

Tijdens ons leven verzamelen we steeds meer gegevens online. Maak dit digitale leven goed inzichtelijk voor uw nabestaanden.

Steeds meer informatie van onszelf staat online. Denk aan e-mailadressen, foto's, accounts op sociale media en documenten bij opslagdiensten. Al deze gegevens bewaakt u met wachtwoorden. Belangrijk natuurlijk om te zorgen dat niemand bij uw gegevens kan. Maar lastig in het geval u overlijdt. De online informatie en accounts blijven bestaan. Nabestaanden weten vaak niet waar u allemaal online actief was en door het ontbreken van wachtwoorden hebben ze ook geen toegang tot de accounts. En voor het afsluiten van de accounts moeten nabestaanden ingewikkelde procedures doorlopen. Zorg daarom dat uw digitale leven inzichtelijk is voor uw nabestaanden.

Maak allereerst een overzicht van al uw online activiteiten. Zet hierin bijvoorbeeld waar u allemaal accounts hebt. Geef vervolgens aan wat er met uw online gegevens moet gebeuren. Wilt u bijvoorbeeld dat uw sociale media-accounts worden verwijderd of moeten ze juist online blijven ter nagedachtenis? Het overzicht kunt u thuis bewaren of bij een van de diensten die later in dit artikel worden besproken. Geef ook bij websites zelf, indien mogelijk, al aan wat er met uw gegevens moet gebeuren. Dit is onder andere mogelijk bij Facebook en Google. 

Bewaar verder uw wachtwoorden op een veilige plek en geef iemand daar toegang tot. Gebruik bijvoorbeeld een wachtwoordmanager. Meer daarover leest u in het artikel 'Wachtwoorden bewaren'. Zorg dat een vertrouwenspersoon de inloggegevens van de wachtwoordmanager heeft. Vergeet ook niet het wachtwoord van de computer door te geven. Anders hebben uw nabestaanden ook geen toegang tot bijvoorbeeld uw foto's.

Het bovenstaande overzicht kunt u natuurlijk achterlaten in een codicil. Dat is een handgeschreven, gedateerde en ondertekende brief waarin u uw nalatenschap kenbaar maakt. Het nadeel hiervan is dat nabestaanden misschien de brief niet (op tijd) vinden en wachtwoorden zijn niet erg veilig om hier in op te schrijven. U kunt uw digitale nalatenschap ook opnemen in uw testament. Dit document is echter niet gemakkelijk aan te passen, terwijl er online vaak iets verandert. Daarom zijn er ook een aantal andere oplossingen die we in de volgende twee paragrafen bespreken.

Digizeker biedt een digitale kluis voor al uw online gegevens, zoals informatie over uw sociale media-accounts, financiële accounts, abonnementen en documenten. Hierin kunt u continue gegevens toevoegen en wijzigen. Het bijzondere is dat deze kluis wordt gecombineerd met een notariële akte. Bij de notaris spreekt u af wie na overlijden toegang heeft tot de kluis. De akte wordt ingeschreven in het Centraal Testamentenregister, zodat u er zeker van bent dat die boven water komt. Voor deze dienst sluit u een abonnement af van 9,95 euro per maand of 297 euro voor vijf jaar. 

Het bedrijf achter Digizeker biedt ook een goedkopere variant: Gardid. Bij deze digitale kluis komt geen notaris aan te pas en moet u er zelf voor zorgen dat u de kluis met iemand deelt. Voor deze service betaalt u 3,95 euro per maand.

Bij Ziggur maakt u een overzicht van uw online activiteiten en wensen. U wilt bijvoorbeeld dat uw Facebookaccount wordt verwijderd na uw overlijden. Ziggur regelt dit en heeft hiervoor zelfs geen inloggegevens nodig. Ziggur heeft namelijk afspraken met een groot aantal online aanbieders om de laatste wil van hun deelnemers te laten uitvoeren. Deze dienstverlening kost eenmalig 199 euro. Via het Ziggurregister kunnen notarissen nagaan of er een Zigguraccount bestaat. Ze zijn hiertoe niet verplicht. Daarom is het verstandig om uw account te koppelen aan een testament.

Wilt u kosteloos uw digitale erfenis regelen? Dan biedt Ziggur de mogelijkheid om gratis een digitaal overzicht te maken van uw digitale activiteiten. U moet er dan wel zelf voor zorgen dat iemand van dit account op de hoogte is en toegang heeft.  

Een aantal grote online bedrijven denkt na over de mogelijkheden voor accounts na het overlijden. Facebook biedt twee mogelijkheden voor een account na het overlijden van de eigenaar: het account krijgt de herdenkingsstatus of wordt verwijderd. Een account met een herdenkingsstatus is duidelijk herkenbaar, kan een plek vormen voor samenkomen en staat niet meer in zaken zoals verjaardagsherinneringen. U kunt nu zelf al instellen wie de contactpersoon is voor het afwikkelen van zaken op Facebook na overlijden. U doet dat als volgt:

  • Log in bij Facebook.
  • Klik bovenaan in het menu op het pijltje naar beneden.
    Afbeelding van scherm
  • Klik op Instellingen.
  • Klik in het linkermenu op Algemeen.
  • Klik naast 'Account beheren' op Bewerken.
  • Klik op Kies een vriend.
  • Typ de naam van de gewenste vriend, klikt de vriend aan in de suggesties en klik op Toevoegen.
  • Vervolgens kunt u ervoor kiezen om aan de persoon te laten weten dat u hem of haar hebt gekozen. Indien u dat wenst klikt u op Verzenden > OK. Anders klikt u op Niet nu.
  • Geef deze persoon eventueel toegang tot uw gegevensarchief. Zet daarvoor een vinkje onder Toestemming gegevensarchief.
  • Wilt u dat u account wordt verwijderd na overlijden? Klik dan op Accountverwijdering aanvragen > Verwijderen na overlijden

Bij Google kunt u aangeven wat er met uw account moet gebeuren wanneer dit een bepaalde periode niet meer wordt gebruikt. Met Inactiviteitsvoorkeuren van Google bepaalt u of en wanneer uw account wordt beschouwd als inactief, wat er gebeurt met uw gegevens en wie wordt ingelicht. Deze instellingen gelden voor alle Google-diensten, zoals Gmail, Google+ en YouTube.

  • Surf naar Google.nl.
  • Klik rechtsboven op Inloggen en log in met uw accountgegevens.
  • Klik rechtsboven op het rondje met uw initialen en klik op Mijn account.
  • Klik onder 'Persoonlijke informatie en privacy' op Uw content beheren.
    Voorbeeld van scherm
  • Klik onder 'Inactiviteitsvoorkeuren' op Deze instelling wijzigen.
  • Klik op Instellen.
  • Indien uw telefoonnummer nog niet bekend is, moet u dat opgegeven. Klik onder 'Waarschuw mij' op Mobiel telefoonnummer toevoegen. Voer uw nummer in en klik op Verificatiecode verzenden. U ontvangt een sms-bericht. Typ de code daaruit over en klik op Bevestigen.
  • Geef nu aan wat er met uw account moet gebeuren. U hebt deze opties:
    • Time-outperiode: geef hier aan na hoeveel maanden een time-out optreedt als u uw account niet gebruikt. Klik hiervoor op het 3 maanden en kies het gewenste aantal maanden.
    • Contacten inlichten en gegevens delen: voeg hier mensen toe die op de hoogte worden gesteld als uw account inactief is.
    • Account verwijderen - optioneel: geef hier aan of uw Google-account verwijderd moet worden zodra alle eerdere acties zijn uitgevoerd.
  • Activeer tot slot alles door onderaan te klikken op Inschakelen.

Blijft u zelf achter met iemands digitale erfenis en heeft deze persoon geen gegevens achtergelaten? Uitvaartverzekeraar Nuvema heeft voor de meeste sociale media een stappenplan gemaakt waarin staat hoe u een account verwijdert of aanpast na een overlijden.

Woordenboek
Home Sluiten
SeniorWeb Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.