U bent hier: Home Tips & Uitleg Apparaat Artikel
Dit artikel is gearchiveerd

U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Gearchiveerd op 13 september 2021.

Wachtwoorden bewaren

Artikel

Veel mensen worden tureluurs van alle wachtwoorden die ze moeten aanmaken en vervolgens onthouden. Gelukkig zijn er hulpmiddelen voor het opslaan en bewaren van wachtwoorden.

Niveau:
Gemiddeld
Waardering:
4,4 / 5 (51 stemmen)
SeniorWeb
SeniorWeb
Gewijzigd op 13 sep 2021

Slim aanmaken = makkelijk onthouden

Wachtwoorden gemakkelijk onthouden, begint al bij het aanmaken ervan. Er zijn trucjes waarmee u goed te onthouden wachtwoorden maakt die ook nog eens sterk zijn. Dat betekent: niet makkelijk te kraken door kwaadwillenden.

Eén keer inloggen

Bij veel websites waar u in moet loggen (bijvoorbeeld Facebook of bij SeniorWeb als u lid bent) is er de optie om ingelogd te blijven. U vinkt dan bijvoorbeeld Laat mij aangemeld blijven of Ingelogd blijven aan. De website onthoudt de inloggegevens zodat u ze een volgende keer niet meer in hoeft te vullen. Dit werkt via een cookie . cookie Klein bestand dat op een computer, smartphone of tablet wordt geplaatst door een website. Als deze website nogmaals op dezelfde computer wordt bezocht, worden de gegevens van het vorige bezoek opgehaald. Cookies zijn op zich meestal onschadelijk, maar ze worden ook ingezet om surfgedrag bij te houden en vormen daarmee een bedreiging voor de privacy.

Het voordeel is dat u eenmalig inlogt. Het nadeel is dat als anderen de pc gebruiken, zij meteen uw accounts zien als ze de betreffende website openen. Doe dit dus alleen op uw eigen computer die u hebt vergrendeld met een wachtwoord. Na het verwijderen van cookies, bijvoorbeeld tijdens het opschonen van het internetprogramma, moet u opnieuw uw inloggegevens invullen.

Wachtwoord laten onthouden

Veel browsers   browser Het programma om websites mee te bekijken. U hebt een browser nodig om te kunnen internetten. De meestgebruikte browser is Chrome. Andere bekende browserprogramma's zijn Edge, Mozilla Firefox en Safari. bieden de mogelijkheid om wachtwoorden te onthouden. De volgende keer dat u op de computer met die browser de website bezoekt, staan de wachtwoorden al voor u ingevuld. Dit is natuurlijk erg gemakkelijk, maar veiliger is het om gebruik te maken van een zogenaamde wachtwoordmanager.

Een wachtwoordmanager gebruiken

Een wachtwoordmanager werkt als een kluis. In deze digitale kluis zitten wachtwoorden. U hebt alleen met een 'sleutel' toegang. Deze digitale sleutel is het enige wachtwoord dat u echt nog moet onthouden. Dit ene wachtwoord geeft toegang tot alle bewaarde wachtwoorden in de kluis. Na de eerste keer inloggen op een site vult de wachtwoordmanager automatisch het wachtwoord in. Zet na gebruik de manager uit, en om hem weer te gebruiken is alleen uw 'sleutel' nodig om op alle sites automatisch ingelogd te worden.

LastPass

Een goede Nederlandstalig wachtwoordmanager is LastPass. Dit programma is op de Windows-pc, Mac en mobiele apparaten (tablets en smartphones tegen betaling) te gebruiken. Installeer het programma en zet een invoegtoepassing in de browser. Dit is eigenlijk een extra knop waarmee u toegang hebt tot verschillende functies van LastPass, tijdens het surfen op internet.

Wanneer u op een website inlogt, vraagt het programma of het het wachtwoord moet opslaan. U hoeft de volgende keer dan niet meer de inloggegevens in te vullen. Nieuw wachtwoord aanmaken? Dit kan LastPass voor u bedenken. Een sterker wachtwoord kan niemand maken. Het nadeel hiervan is wel dat u dan écht afhankelijk bent van het programma. Lees hier hoe u het programma gebruikt.

Apple

Apple-gebruikers kunnen de wachtwoordmanager van Apple zelf gebruiken. Dat is de sleutelhanger (keychain in het Engels). Die is bedoeld voor het bewaren van wachtwoorden op de iPad, iPhone en/of Mac. Deze kunnen zowel lokaal, op de computer als in de cloud   cloud De betekenis van dit Engelse woord is 'wolk'. Het geeft aan dat er via internet gewerkt wordt, bijvoorbeeld om bestanden te bewaren en bewerken. Met onder andere Gmail en Dropbox werkt men in de cloud. worden opgeslagen. Lees meer in het artikel over de iCloud-sleutelhanger.

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven