Wat is identiteitsfraude?
Een nachtmerrie: iemand misbruikt je persoonlijke gegevens voor fraude. Hoe werkt identiteitsfraude en hoe voorkom je het?
Identiteitsgegevens
Naam, adres, geboortedatum, burgerservicenummer (BSN) en het nummer van paspoort of identiteitskaart. Het zijn allemaal persoonsgegevens, ook wel identiteitsgegevens genoemd.
Identiteitsfraude
Oplichters stelen persoonsgegevens. Ze gebruiken die gegevens om een bankrekening te openen en daar geld op door te sluizen. Of om online te winkelen en u de rekening te laten betalen. Kortom, voor fraudeurs zijn andermans identiteitsgegevens lucratief.
Hoe komen fraudeurs aan persoonsgegevens?
De instrumenten van de oplichters zijn talloos. Ze gebruiken phishing, nepadvertenties, WhatsApp-berichtjes, sociale media of babbeltrucs aan de telefoon. Ook is er op internet een levendige handel in persoonsgegevens. Die zijn bijvoorbeeld buitgemaakt bij een datalek.
Voorkom diefstal persoonsgegevens
Gelukkig kunt u het nodige doen om diefstal van persoonsgegevens te voorkomen.
- Gebruik veilige wachtwoorden.
- Gebruik tweestapsverificatie.
- Installeer altijd de laatste updates op alle apparaten.
- Pas op voor nepmails.
- Gebruik alleen veilige kopieën van paspoort of identiteitskaart.
Slachtoffer? Wat nu?
Doe altijd aangifte bij de politie. Maak via telefoonnummer 0900 88 44 een afspraak. Meld de identiteitsfraude ook bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Dat kan via duidelijke online meldingsformulieren:
- Formulier 'Kopie ID afgegeven' wanneer u vermoedt dat criminelen een kopie van uw identiteitsdocument misbruiken.
- Formulier 'Bestellingen op naam' wanneer u rekeningen/aanmaningen krijgt voor onbekende bestellingen.
- Formulier 'Nepprofiel op sociale media' wanneer iemand doet alsof hij/zij u is op sociale media.
- Formulier 'Overige meldingen identiteitsfraude' voor alles wat niet onder de bovenstaande formulieren valt.