MijnOverheid
Waarom MijnOverheid?
De overheid communiceert steeds meer digitaal. Daarvoor gebruikt het de website Mijn.overheid.nl. Daar ontvangt u onder andere berichten van overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst.
MijnOverheid activeren
Voordat u bij de gegevens op MijnOverheid kunt, moet u uw account activeren. Doe dit met uw DigiD. Hebt u MijnOverheid al eens geactiveerd? Dan kunt u direct inloggen. Activeer zo het account voor MijnOverheid:
- Surf naar https://mijn.overheid.nl
- Klik eventueel op Ik ben nieuw om meer informatie te lezen voor nieuwkomers.
- Klik op Inloggen met DigiD.
- Klik op Met een sms-controle. (Of log in met de DigiD-app).
- Vul uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord in.
- Klik op Inloggen.
- U krijgt via sms een code. Vul deze in en klik op Volgende.
- Het welkomstvenster van MijnOverheid opent. Klik op Start activatie.
- Typ uw e-mailadres in het veld onder 'Uw e-mailadres'.
- Klik op Verder.
- Om te controleren of het e-mailadres correct is, ontvangt u een e-mail met een persoonlijke code. Open de e-mail en noteer de code. Let op: sluit het venster waarin u bezig bent om MijnOverheid te activeren niet!
- Typ de code uit mail in het venster van MijnOverheid.nl bij 'Persoonlijke code'. De code is hoofdlettergevoelig.
- Klik op Verder.
- Stel uw voorkeuren voor de Berichtenbox in. Zet een vinkje bij de organisaties waarvan u de post voortaan digitaal wilt ontvangen.
- Klik op Opslaan.
- MijnOverheid kan u een herinnering mailen als u nieuwe digitale post niet binnen drie weken opent. Klik op de rode schuif 'Uit' om toestemming te geven. De kleur verandert in groen en op de schuif staat nu 'Aan'.
- Uw account is geactiveerd. Klik op Naar mijn Berichtenbox.