Menu Zoek
Wegwijzer Digitale Belastingaangifte - MijnOverheid activeren

MijnOverheid activeren

De overheid gaat steeds meer digitaal communiceren. Een centraal punt in die digitale communicatie is het onderdeel 'MijnOverheid'. Op de website Mijn.overheid.nl staat in een beveiligde omgeving hoe u geregistreerd bent bij de overheid en bekijkt u lopende zaken bij (steeds meer) overheidsinstanties. Volg daar bijvoorbeeld hoe het ervoor staat met de vergunning voor een dakkapel of een aanvraag van een uitkering. Ook krijgt u via MijnOverheid berichten van overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst.

Activeer MijnOverheid

Voordat u bij de gegevens op MijnOverheid kunt, moet u uw account activeren. Doe dit met uw persoonlijke DigiD. Hebt u MijnOverheid al geactiveerd, dan kunt u direct inloggen. Sla dit onderdeel dan over en klik hierboven op het tabblad Berichtenbox om door te gaan naar de volgende stap.

Activeer het account voor MijnOverheid als volgt:

  • Surf naar https://mijn.overheid.nl/
  • Klik eventueel op Ik ben nieuw om meer informatie te lezen voor nieuwkomers.
  • Klik op Inloggen met DigiD.
  • Klik op Met gebruikersnaam en wachtwoord. (Of log in met de DigiD-app als u deze geactiveerd hebt. De tip 'Inloggen met de DigiD-app' geeft hier meer informatie over.)
  • Log in met DigiD. Volg de stappen via de app, of vul uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord in.
  • Klik op Inloggen.
  • Logt u in met gebruikersnaam en wachtwoord en hebt u ingesteld dat u altijd wilt inloggen met een sms-code, dan krijgt u nu een sms. Vul de code in het scherm in en klik op Volgende.
  • U ziet het welkomstvenster van MijnOverheid. Klik op Start activatie om MijnOverheid te activeren.
  • Typ uw e-mailadres in het veld onder 'Uw e-mailadres'.
  • Klik op Verder.
  • Om te controleren of het e-mailadres correct is, ontvangt u een e-mail met een persoonlijkecode van vijf karakters. Open de e-mail en noteer de code. Let op: sluit het venster waarin u bezig bent om MijnOverheid te activeren, niet!
  • Klik in het venster van MijnOverheid.nl in het veld onder 'Persoonlijke code'. Vul de code die u via de mail hebt ontvangen in. Deze code is hoofdlettergevoelig.
  • Klik op Verder.
  • U ziet nu de melding dat uw account is geactiveerd. Klik op Verder.
  • Stel nu uw voorkeuren voor de Berichtenbos in. Selecteer de organisaties waarvan u de post voortaan digitaal wilt ontvangen. Selecteren kan op twee manieren. Alle organisaties in één keer door een vinkje te plaatsen naast '(De)selecteer alle organisaties'. Of per organisatie door te klikken op het pijltje naast bijvoorbeeld 'Landelijke organisaties' en per organisatie een vinkje te zetten. Het vinkje geeft aan dat u van de genoemde organisatie digitale post ontvangt in uw Berichtenbox.
  • Hebt u de gewenste organisaties geselecteerd, klik dan op Opslaan.
  • MijnOverheid kan u een herinnering per e-mail sturen wanneer u nieuwe digitale post niet binnen drie weken hebt geopend. Maar u dient daar toestemming voor te geven. Klik op de rode schuif 'UIT' om toestemming te geven. De kleur verandert in groen en op de schuif staat nu 'AAN'.
  • Klik op Naar mijn Berichtenbox.

Uw account is geactiveerd en u ontvangt post in de Berichtenbox.

Volgende onderdeel

Ga verder naar uitleg over de Berichtenbox.

De wegwijzer in pdf

Wij hebben de informatie uit deze wegwijzer ook in een pdf gezet. Zo kunt u de stappen uitprinten en op papier doornemen.

pdf downloaden

Handleiding voor kennissen

Hoe kunnen mensen zonder internet belastingaangifte doen? De mogelijkheden hebben wij op een rij gezet in een printbare pdf.

pdf downloaden
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.