Claim Consumentenbond voor gedupeerden all-in-abonnement
De Consumentenbond roept mensen op om voor 1 september 2019 een claim in te dienen als zij voor 2017 een telefoonabonnement hebben afgesloten met een gratis toestel.
Telecombedrijven verkochten jarenlang abonnementen met een gratis smartphone. Uiteindelijk bleek de telefoon echter helemaal niet gratis. De kosten zaten verstopt in het abonnement, in de vorm van een lening. Mensen zijn dus verkeerd voorgelicht en telefoonaanbieders hielden zich niet aan de regels. In sommige gevallen werd er rente betaald terwijl de telefoon al was afbetaald.
Vergoeding van telefoonaanbieders
De Consumentenbond is nu in gesprek met de belangrijkste telefoonaanbieders zoals KPN, T-mobile, Tele2 en Vodafone. De bond probeert een vergoeding los te krijgen. Het gaat om abonnementen met gratis telefoon van voor 2017. Het is niet zeker of iedereen een vergoeding zal krijgen. Dit verschilt per specifieke situatie en is afhankelijk van de uitkomsten van de gesprekken.
Telecombedrijven voor de rechter
De hoogste rechter, de Hoge Raad, heeft bepaald dat de telefoonbedrijven een vergoeding moeten betalen aan mensen met een all-in-abonnement. Het bedrag hiervan kan oplopen tot een paar honderd euro. De bedrijven zijn hier echter niet toe bereid en moeten nu voor de rechter verschijnen.Claim indienen
De Consumentenbond wil de telefoonaanbieders aanzetten tot het terugbetalen van de kosten voor de telefoon en de betaalde rente aan gedupeerden. Mensen met een all-in-abonnement waarbij de toestelkosten niet apart staan vermeld, kunnen tot 1 september 2019 meedoen met de actie. Iemand kan zich vrijblijvend registreren en geeft daarmee aan dat hij/zij in aanmerking wil komen voor compensatie. De Consumentenbond stuurt dan een nieuwsbrief over het verloop van de zaak. Later in de procedure wordt het serieuzer en dan krijgen mensen een voorstel of ze een claim willen indienden op basis van no cure, no pay.
Meer informatie over de claim vindt u op de website van de Consumentenbond.