Menu Zoek

Consumentenbond: online opzeggen te moeilijk

dinsdag 7 januari 2020

Online opzeggen te moeilijkAbonnementen of accounts online opzeggen is vaak lastig. Bedrijven maken het klanten veel te moeilijk. Dat stelt de Consumentenbond na onderzoek onder 125 populaire diensten.

De bond keek hoe klanten hun verzekering, energieleverancier of goede doel online kunnen opzeggen. Ook nam de bond het opzeggen van datingsites, webwinkels en sociale media onder de loep. Bij een op de drie bedrijven was opzeggen lastig of was de optie moeilijk te vinden.

Goed zoeken op de site

Informatie over online opzeggen zit goed verstopt, vooral bij kranten, energiebedrijven en goede doelen. Op de sites staat dat mensen moeten bellen om op te zeggen. Dat het ook online kan, is alleen duidelijk voor klanten die heel goed zoeken.

Wie klant is bij Blokker of Fonq moet een mailtje sturen om het account te verwijderen. Dat staat in de privacyverklaring. Dat is geen plek waar mensen kijken die willen opzeggen. Banken en verzekeraars doen het beter. Ook videodiensten zoals Netflix en Videoland maken geen probleem van opzeggen.

Bedrijven reageerden heel wisselend op het onderzoek. Soms zeggen ze dat klanten liever willen bellen, of dat er nooit klachten zijn. Andere bedrijven pasten hun website aan.

Bekijk al het nieuws
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.