Consumentenbond: online opzeggen te moeilijk
Abonnementen of accounts online opzeggen is vaak lastig. Bedrijven maken het klanten veel te moeilijk. Dat stelt de Consumentenbond na onderzoek onder 125 populaire diensten.
De bond keek hoe klanten hun verzekering, energieleverancier of goede doel online kunnen opzeggen. Ook nam de bond het opzeggen van datingsites, webwinkels en sociale media onder de loep. Bij een op de drie bedrijven was opzeggen lastig of was de optie moeilijk te vinden.
Goed zoeken op de site
Informatie over online opzeggen zit goed verstopt, vooral bij kranten, energiebedrijven en goede doelen. Op de sites staat dat mensen moeten bellen om op te zeggen. Dat het ook online kan, is alleen duidelijk voor klanten die heel goed zoeken.
Wie klant is bij Blokker of Fonq moet een mailtje sturen om het account te verwijderen. Dat staat in de privacyverklaring. Dat is geen plek waar mensen kijken die willen opzeggen. Banken en verzekeraars doen het beter. Ook videodiensten zoals Netflix en Videoland maken geen probleem van opzeggen.
Bedrijven reageerden heel wisselend op het onderzoek. Soms zeggen ze dat klanten liever willen bellen, of dat er nooit klachten zijn. Andere bedrijven pasten hun website aan.
Bekijk al het nieuws