Een op de acht online bestellingen gaat terug
Nederlanders zijn kampioen in online bestellingen terugsturen naar de webwinkel. Bijna een op de acht aankopen gaat retour naar de internetshop.
Dat meldt postbezorger DPD na eigen onderzoek. In andere Europese landen sturen klanten minder terug naar webwinkels. Maar het scheelt niet veel: wij sturen 13 procent terug van alle bestellingen. In Duitsland, Ierland, Polen en Zwitserland is dat 12 procent.
Bijna de helft van de retouren zijn kledingstukken (44%). Dat is wel een stuk minder dan vorig jaar, toen was het nog 51 procent. Elektronica gaat nu wel vaker terug.
Webwinkels hebben het er moeilijk mee. Vaak is verzenden en terugsturen gratis. Het kost de webwinkels een hoop geld en bezorgbusjes rijden voor niets op en neer. Veel grote bedrijven denken eraan het anders te gaan doen. Bezorgkosten betalen voor een retour, waar dat nu nog gratis is.
Bekijk al het nieuws