U bent hier:
Factuur van KPN twee keer betaald

Er gaat een nepbericht rond over een rekening van KPN. Volgens de mail heb je deze per ongeluk twee keer betaald.

Niemand wil een rekening twee keer betalen. Toch kan het iedereen weleens gebeuren. Oplichters maken daar misbruik van. Zo sturen ze nu een e-mail rond namens KPN. Daarin staat dat je de factuur van oktober dubbel hebt betaald. Om het geld terug te krijgen, moet je klikken op een groene knop.
Binnen 12 uur
Zoals bij de meeste nepmails moet dat snel. Je krijgt het geld alleen terug als je binnen 12 uur regeert. Bij zo'n dwingende boodschap moet er wel een belletje gaan rinkelen: dit is nep. Ga er daarom niet op in en verwijder de e-mail.
Laat e-mails controleren
Twijfel je of een mail echt is? SeniorWeb-leden kunnen verdachte mails doorsturen naar de phishingchecker. Hoor op zijn laatst de volgende werkdag of het een nepmail is.
Meer over dit onderwerp
Alles wat je moet weten over phishing
Phishing is een vervelende internetkwaal. Oplichters 'hengelen' naar persoonlijke gegevens en geld. Herken, voorkom en bestrijd phishing.
Herken nepmails met één blik op de url
Twijfel je of een e-mail phishing is? Soms is een blik op de url al genoeg om te weten dat je beter niet op een link kunt klikken.
Meld je aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in de mailbox.