Keuzehulp bij online aangifte oplichting
Wie online aangifte doet van internetoplichting, krijgt voortaan een keuzehulp te zien. Die helpt bepalen of er echt een strafbaar feit is gepleegd.
De politie krijgt tienduizenden online aangiftes per jaar binnen via het Landelijk Meldpunt Internetoplichting. Een deel daarvan betreft geen echte oplichterij maar een ander probleem. Bijvoorbeeld als een webwinkel door omstandigheden een bestelling niet kan opsturen.
De politie heeft te weinig mankracht om alle aangiftes genoeg aandacht te geven. Een online keuzehulp moet helpen het aantal aangiftes te verminderen. Dat kan doordat de keuzehulp helpt te bepalen of iemand echt is opgelicht.
Gijs van der Linden van het meldpunt: ‘Je opgelicht vóélen betekent niet altijd dat je ook in strafrechtelijke zin opgelicht bént. Vorig jaar kwamen bijvoorbeeld tientallen aangiftes binnen tegen een webwinkel die tijdens een hittegolf airco’s verkocht. De winkel kon de producten niet leveren, omdat de leverancier in China in gebreke bleef. In zulke gevallen ontbreekt de opzet en valsheid.'
Wie aangifte doet via het meldpunt krijgt voortaan de vraag of hij de keuzehulp wil gebruiken. Na beantwoorden van wat vragen geeft de keuzehulp advies. Dat gebeurt via kunstmatige intelligentie. Het advies kan zijn door te gaan met de aangifte. Maar het systeem kan ook verwijzen naar een andere instantie, zoals het Juridisch Loket.
Bekijk al het nieuws