U bent hier:
Klanten Sunweb krijgen phishing na datalek

Bij reisorganisatie Sunweb was afgelopen week een datalek. Daardoor krijgen sommige slachtoffers nu valse e-mails.


Criminelen hebben bij Sunweb gevoelige informatie gestolen. Door een datalek zijn onder andere (mail)adressen en reisgegevens van reizigers op straat komen liggen. Dat werd duidelijk nadat klanten meldingen deden dat ze phishing ontvingen. Oplichters vragen in deze nepmails om een betaling. Doen klanten dat niet, dan wordt hun reis geannuleerd.
Wat te doen?
Helaas trapten al een aantal reizigers in de phishing. Ze klikten door in de nepmail, vulden gegevens in en maakten geld over. Het geld ging niet naar Sunweb, maar naar oplichters. Sunweb-klanten moeten daarom de komende tijd extra goed oppassen voor phishing. Betaal niet zomaar een verzoek via e-mail. Neem eerst contact op met Sunweb of laat de mail controleren via de phishingchecker van SeniorWeb.
Phishingchecker
Twijfel je of een mail echt is? SeniorWeb-leden kunnen verdachte mails doorsturen naar de phishingchecker. Hoor op zijn laatst de volgende werkdag of het een nepmail is.
Meer over dit onderwerp
Alles wat u moet weten over phishing
Phishing is een vervelende internetkwaal. Oplichters ‘hengelen’ naar persoonlijke gegevens en geld. Herken, voorkom en bestrijd phishing.
Herken nepmails met één blik op de url
Twijfel of een e-mail phishing is? Soms is alleen een blik op de url al genoeg om te weten dat u beter niet op een link kunt klikken.
Meld je aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in de mailbox.