Meer klachten over online bestellingen
We winkelen met zijn allen steeds meer online. En daarbij gaat soms van alles mis. De helft van de Nederlanders die online shoppen, heeft daar dit jaar een klacht over gehad.
Het CBS onderzocht hoeveel klachten mensen hebben die op internet winkelen en waarover ze klagen. In 2015 bekeek de organisatie dat ook al. Toen had 40 procent van de klanten een klacht, nu is dat 50 procent. De meeste klachten gaan over te late levering: een derde van de ondervraagde mensen had daarmee te maken. Dat is bijna de helft meer dan vier jaar geleden, namelijk 33 procent tegen 23 procent. Ook technische problemen bij bestellen of betalen komen veel voor, net als verkeerde artikelen krijgen, of spullen die kapot aankomen.
Winkelen op internet is tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld. Zo’n 11,8 miljoen Nederlanders kochten dit jaar iets online, en bijna iedereen deed dat ergens in de laatste drie maanden voor het laatst. Bijna de helft van de mensen kocht drie keer of vaker iets online in die periode. Kleding, reizen, kaartjes voor een evenement en eten zijn het populairst om online te kopen.
Bekijk al het nieuws