Meer phishing met bekende merken
Criminelen die phishing versturen, richten zich steeds vaker op bekende merken. In een jaar tijd steeg het aantal nepmails rondom bekende merknamen met veertig procent.
Dat maakt SIDN bekend, de stichting die Nederlandse websites registreert. De organisatie keek naar de top vijftig van bekende Nederlandse merken. Van alle websiteadressen die lijken op die van het echte merk, is vier procent phishing. Dat is bijna twee keer zo veel als een jaar geleden. Alle vijftig merknamen uit de ranglijst zijn het doelwit van phishing.
Echt of nep
Met ‘lijken op’ wordt een website bedoeld die bijvoorbeeld www.abmanro.nl heet (verzonnen voorbeeld, geen echte phishingsite). Dit lijkt op de echte site, waarvan het webadres www.abnamro.nl is. Mensen moeten dus goed kijken om te zien dat er iets niet klopt aan het webadres. Overigens hoort 96 procent van de gelijkende webadressen wel bij een merk. Zo leidt www.abn-amro.nl wel naar de site van de bank, ook al is het niet het officiële webadres.
Sommige sectoren zijn vaker het doelwit van phishing dan andere. Zo is tien procent van de bekeken luchtvaartsites nep. Ook sites van mediabedrijven en bouwbedrijven worden vaak nagemaakt.
Bekijk al het nieuws