Zoeken
Menu Zoek

Meer phishing met bekende merken

dinsdag 31 oktober 2017

PhishingCriminelen die phishing versturen, richten zich steeds vaker op bekende merken. In een jaar tijd steeg het aantal nepmails rondom bekende merknamen met veertig procent.

Dat maakt SIDN bekend, de stichting die Nederlandse websites registreert. De organisatie keek naar de top vijftig van bekende Nederlandse merken. Van alle websiteadressen die lijken op die van het echte merk, is vier procent phishing. Dat is bijna twee keer zo veel als een jaar geleden. Alle vijftig merknamen uit de ranglijst zijn het doelwit van phishing.

Echt of nep
Met ‘lijken op’ wordt een website bedoeld die bijvoorbeeld www.abmanro.nl heet (verzonnen voorbeeld, geen echte phishingsite). Dit lijkt op de echte site, waarvan het webadres www.abnamro.nl is. Mensen moeten dus goed kijken om te zien dat er iets niet klopt aan het webadres. Overigens hoort 96 procent van de gelijkende webadressen wel bij een merk. Zo leidt www.abn-amro.nl wel naar de site van de bank, ook al is het niet het officiële webadres.

Sommige sectoren zijn vaker het doelwit van phishing dan andere. Zo is tien procent van de bekeken luchtvaartsites nep. Ook sites van mediabedrijven en bouwbedrijven worden vaak nagemaakt.

Bekijk al het nieuws
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.  

Hoe werkt het? 
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:  

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.

De koppeling verbreken 
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken: 

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van  Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
  • Google+: Als u op de Google+-knop hebt geklikt, wordt deze rood. Klik nogmaals op de knop om de koppeling te verbreken. 
Woordenboek
Home Sluiten
Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.