Meestal geld kwijt na oplichting bij online koop
Slachtoffers van oplichting bij een online aankoop, zijn meestal hun geld kwijt. Slechts in een op de tien krijgt het geld terug.
Dat meldt het CBS na onderzoek onder 38.000 mensen. Van de ondervraagden was 2,9 procent in het laatste jaar opgelicht bij het online kopen van spullen. Meestal werden de spullen betaald maar niet geleverd. Heel soms verkocht het slachtoffer zelf iets en kreeg het zijn geld niet. Vooral mensen die met een creditcard betaalden, kregen wel geld terug. Maar liefst 90 procent van de slachtoffers kon fluiten naar zijn geld.
De meeste mensen werden opgelicht via verkoopsites. Het CBS noemt geen naam, maar Marktplaats is in Nederland de belangrijkste verkoopsite voor gebruikte goederen. Ook werd er veel gekocht bij nepwinkels op internet. De opgelichte mensen kochten vooral kleding, schoenen of accessoires (30 procent), of elektronica zoals mobiele telefoons of laptops (20 procent).
Aangifte
De meeste slachtoffers doen geen aangifte. Bijna de helft meldde het incident wel bij een instantie zoals de politie of het landelijk meldpunt internetoplichting (LMIO). Bijna een op de vier slachtoffers deed ook aangifte. Wie dan niet doet, denkt meestal dat het toch niet helpt.
Bekijk al het nieuws