Miljoenenboetes voor providers om onduidelijke sites
KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone krijgen allemaal een miljoenenboete. De websites van de providers zijn volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onduidelijk en niet volledig.
Mensen kunnen via de sites van de providers een abonnement afsluiten. Daarvoor is het belangrijk dat alle informatie over telefoonabonnementen juist en volledig is. Via de site Consuwijzer kreeg de ACM meldingen over onverwachte kosten en hoge rekeningen van telecomaanbieders. ACM bekeek de sites van de providers.
Foute informatie
Na een paar maanden klopt de informatie nog steeds niet. Zo stonden soms de eenmalige kosten van een nieuwe abonnement er niet bij. Of werd een databundel aangeprezen als onbeperkt, terwijl dat niet zo was. Vodafone vergeet soms te melden dat een prijs alleen geldt voor Ziggo-klanten.
Hoogte van de boetes
T-Mobile kreeg de hoogste boete van bijna vier miljoen euro. De laagste boete is voor Tele2: ruim 2,7 miljoen. KPN en Vodafone zitten daartussen. De boetes zijn sinds een paar jaar veel hoger dan eerst. De bedragen hangen samen met de omzet van een bedrijf.
Alle vier de providers zijn het niet eens met de boetes. Ze gaan in beroep.
Bekijk al het nieuws