Menu Zoek

Oplichters op Marktplaats azen op bankcodes

woensdag 15 mei 2019

15052019_Oplichter MarktplaatsDe Fraudehelpdesk ziet een toename van het aantal meldingen over oplichting via Marktplaats. Zij waarschuwen voor een gemene oplichterstruc.

De slachtoffers van deze truc geven een kopie van hun identiteitsbewijs en bankpas aan de crimineel. En ook de inloggegevens van het internetbankieren sturen ze naar de oplichter. Dat doen ze natuurlijk niet bewust. De oplichter bemachtigt al deze gegevens op slimme wijze.

Hoe krijgt de oplichter iemand zover?

Het slachtoffer verkoopt iets op Marktplaats. Hij bereikt daarover overeenstemming met een koper. Die laatste zegt bang te zijn voor fraude. Hij wil daarom via WhatsApp foto’s van identiteitsbewijzen en bankpassen uitwisselen. Zo weten verkoper en koper (oplichter) allebei met wie ze te maken hebben. Maar op die manier geeft het slachtoffer belangrijke gegevens weg.

Vervolgens probeert de koper (de oplichter) het slachtoffer zover te krijgen dat hij inlogt op internetbankieren. De codes die daarvoor nodig zijn, moet hij doorgeven aan de koper. Dat is zogenaamd nodig omdat de oplichter met een zakelijke rekening betaalt. Maar met de inlogcodes en een kopie van de bankpas en het ID, is het een koud kunstje om een bankrekening te plunderen. Geef dus nooit de inlogcodes van uw internetbankieren af.

Veilig handelen op Marktplaats

Marktplaats is een veilige plek om spullen te verkopen wanneer u een aantal regels in acht neemt. Geef nooit codes van het internetbankieren aan anderen. Zodra iemand hier naar vraagt of u onder druk zet, beëindig dan het gesprek. Verder moet u nooit een kopie van uw bankpas en ID-bewijs opsturen. Dit geldt voor telefonisch contact maar ook voor e-mail en contact via WhatsApp.


Bekijk al het nieuws
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.