Menu Zoek

Phishingmail ABN over gemist telefoontje

dinsdag 13 augustus 2019

Phishing zogenaamd van ABN AmroHeeft iemand van ABN Amro u gebeld? Vast niet, maar in een phishingmail wordt net gedaan of dat wel zo is.

Het onderwerp van een nieuwe valse mail is ‘We kunnen u telefonisch niet bereiken.’ Dat wekt de indruk dat iemand van de bank u ergens over probeerde te bellen. Klanten van ABN die deze mail krijgen, vragen zich dan misschien af wat er aan de hand is.

Verouderde bankpas

In het bericht zelf staat dat men u probeerde te bereiken, maar dat dit niet is gelukt. U zou nog een verouderde bankpas gebruiken. Daarom bent u zogenaamd niet verzekerd tegen financiële schade. Via een link in het bericht moet u volgens de afzender een nieuwe bankpas aanvragen.

Dit verhaal klopt van geen kanten. Verouderde passen hebben niets te maken met financiële schade. En ook al zou uw bankpas verouderd zijn, dan stuurt de bank een nieuwe. Deze mail is dus duidelijk vals. Via de link wil de afzender u naar een nagemaakte website brengen, om uw bankgegevens buit te maken. Trap er niet in en verwijder deze mail direct.

Gratis controle op phishing bij SeniorWeb

Nepmails blijven lastig te herkennen. SeniorWeb-leden kunnen verdachte mails naar ons doorsturen. U hoort uiterlijk de volgende werkdag of het een phishingmail is.

Ga naar de SeniorWeb Phishingchecker.

Bekijk al het nieuws
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.