Phishingmail ABN over gemist telefoontje
Heeft iemand van ABN Amro u gebeld? Vast niet, maar in een phishingmail wordt net gedaan of dat wel zo is.
Het onderwerp van een nieuwe valse mail is ‘We kunnen u telefonisch niet bereiken.’ Dat wekt de indruk dat iemand van de bank u ergens over probeerde te bellen. Klanten van ABN die deze mail krijgen, vragen zich dan misschien af wat er aan de hand is.
Verouderde bankpas
In het bericht zelf staat dat men u probeerde te bereiken, maar dat dit niet is gelukt. U zou nog een verouderde bankpas gebruiken. Daarom bent u zogenaamd niet verzekerd tegen financiële schade. Via een link in het bericht moet u volgens de afzender een nieuwe bankpas aanvragen.
Dit verhaal klopt van geen kanten. Verouderde passen hebben niets te maken met financiële schade. En ook al zou uw bankpas verouderd zijn, dan stuurt de bank een nieuwe. Deze mail is dus duidelijk vals. Via de link wil de afzender u naar een nagemaakte website brengen, om uw bankgegevens buit te maken. Trap er niet in en verwijder deze mail direct.
Gratis controle op phishing bij SeniorWeb
Nepmails blijven lastig te herkennen. SeniorWeb-leden kunnen verdachte mails naar ons doorsturen. U hoort uiterlijk de volgende werkdag of het een phishingmail is.
Ga naar de SeniorWeb Phishingchecker.
Bekijk al het nieuws