Rabobank maakt afschrijving webwinkels duidelijker
Wie iets koopt in een webwinkel, ziet op zijn bankafschrift meestal een heel andere naam staan bij de betaling. Rabobank gaat de naam van de winkel voortaan vermelden, in plaats die van geldverwerkers zoals Adyen en Pay.nl.
Aankopen bij online winkels staan meestal niet onder hun eigen naam op bankafschriften. Meestal staat er alleen de naam van de instantie die de betaling afwikkelde, zoals het Nederlandse bedrijf Adyen. Het is dan goed nadenken welke betaling bij welke aankoop hoort. Niet handig voor mensen die hun uitgaven in de gaten houden.
Welke winkel?
Rabobank meldt als eerste bank op afschriften van klanten om welke winkel het gaat. In eerste instantie alleen winkels die meedoen met Rabo’s eigen systeem Onikassa. Maar de bank praat ook met andere dienstverleners om ook hun klanten onder eigen naam op de afschriften te zetten.
Uitgaven controleren
Een belangrijke eerste stap vooruit, aldus Alexander Zwart namens Rabobank: ‘Door direct de winkelnaam te tonen kunnen klanten in de app in een oogopslag zien of de uitgave klopt. Ook voor winkeliers wordt het makkelijker om afboekingen sneller te controleren.’
De Consumentenbond begon eerder al een meldpunt in strijd tegen onbegrijpelijke namen op bankafschriften.
Bekijk al het nieuws