U bent hier:
SeniorWeb roept banken op: houd online bankieren simpel

Veel senioren regelen hun bankzaken online. Maar ze vinden het lastig dat apps en websites van banken weleens veranderen.


Dat blijkt uit onderzoek van SeniorWeb. Van de senioren die meededen aan het onderzoek, gebruikt 81 procent de app van de bank. Ze maken geld over, bekijken hun saldo of betalen een bestelling in een webwinkel. Dat is handig, want met de app kun je altijd en overal bij je rekening.
Veranderingen
Toch frustreert online bankieren soms ook. Want apps en sites blijven niet altijd hetzelfde. Knoppen hebben soms opeens een andere kleur of plek. Of een vertrouwde functie zit verstopt in een nieuw menu. Daarvan raken mensen in de war. Sommige mensen hebben een eigen handleiding van bank-apps gemaakt. Als er dan iets verandert, klopt die niet meer. En dat is natuurlijk vervelend. 'Wij adviseren banken: houd het eenvoudig, leg alles helder uit én verander niet te veel tegelijk,' zegt René Kuster, directeur-bestuurder van SeniorWeb.
Wat is veiliger: app of website?
Is bankieren via de website trouwens net zo veilig als via de app? Meer dan de helft van de ouderen denkt van wel. Maar dat klopt niet: de app is veiliger. Die vraagt bijvoorbeeld om een pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning. Ook versleutelen apps het dataverkeer. Daardoor
is de kans kleiner dat criminelen meekijken of gegevens stelen.
Themamaand 'Online betalen'
Om senioren te helpen met veilig online betalen, organiseert SeniorWeb in oktober de themamaand 'Online betalen'. Dat doet SeniorWeb samen met grote banken en de Betaalvereniging Nederland. Door het hele land zijn er workshops en inloopspreekuren. Ook is er een webinar op 7 oktober over veilig en slim online betalen. Aanmelden of terugkijken? Dat kan via www.seniorweb.nl/online-betalen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in de mailbox.