Supermarkten verbeteren privacy van apps
De apps van supermarkten gaan niet allemaal even goed om met de privacy van gebruikers. De winkels beloven de apps aan te passen.
Onderzoeker Marcel Stalenhoef deed in opdracht van het programma Kassa, onderzoek naar de apps van supermarkten. De apps willen van alles weten van de gebruikers, zoals de samenstelling van het huishouden. Voor het kopen van levensmiddelen is die informatie helemaal niet nodig.
Bezorging
De app van Coop scoort hierbij slecht. Maar die van Albert Heijn en Plus kunnen ook beter, ook op andere vlakken. Zo zien mensen bij Albert Heijn pas of de bezorging gratis is bij het afrekenen, als de juiste actieproducten zijn besteld.
Minder persoonlijke gegevens
Plus belooft om minder persoonlijke gegevens te vragen bij nieuwe klanten. Ook gaat de keten de prijzen van losse artikelen in het digitale winkelmandje tonen. Albert Heijn past de eigen app ook aan, al is niet duidelijk op welke manier. Ook Coop belooft verbetering.
De apps van Jumbo en Picnic scoren beter dan de andere supermarkt-apps.
Meer over dit onderwerp ziet u in de video op de site van Kassa.
Bekijk al het nieuws