U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Gearchiveerd op 29 juni 2021.
Topdrukte webwinkels in 2020 door corona

De coronacrisis heeft online winkelen een flinke duw omhoog gegeven. De drukste dagen van het jaar bij webwinkels lagen vooral in december en tijdens Black Friday op 27 november.


Het is logisch dat mensen meer online bestellen. Winkels en horeca zijn gedurende de verschillende lockdowns gesloten. Dagelijkse benodigdheden, boeken en delicatessen komen dan vooral via online winkels bij de mensen thuis. Als de winkels wel open zijn, voelen veel mensen zich niet veilig in de te drukke winkelstraten.
Picquer, een bedrijf dat software ontwikkelt voor webwinkels, zette wat interessante cijfers over online verkoop bij elkaar. Zo blijkt dat maandag de drukste dag van de week is voor online shops en zaterdag de rustigste. Misschien omdat mensen denken dat bestellingen in het weekend niet worden verwerkt.
Drukste dag bij webwinkels
Op 27 november was het Black Friday, een jaarlijks terugkerende koopjesdag met veel aanbiedingen van webwinkels. Toen kwamen er bij de winkels 21 procent meer bestellingen binnen dan op dezelfde dag een jaar eerder. Dit was ook de drukste dag van het jaar voor online winkeliers. Andere verkooppieken lagen rond half december, vlak voor de aankondiging van de tweede lockdown en natuurlijk net voor kerst en Sinterklaas.
Kopen in de lockdown
De twee lockdowns zorgden voor extra online aankopen. De onderzochte winkels kregen 83 tot 114 procent meer bestellingen binnen dan in eerdere jaren. Deskundigen denken dat het online winkelen nog wel even aanblijft.
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.