Twee ton schade door WhatsApp-fraude
Honderden mensen hebben zich bij de Fraudehelpdesk gemeld vanwege oplichting via WhatsApp. Daarbij doet iemand zich voor als een familielid dat geld nodig heeft.
WhatsApp-fraude is een vrij nieuwe manier van oplichting. De crimineel bereidt zich goed voor op zijn rol als familielid van een slachtoffer. Op onder meer sociale media kijkt hij welke mensen familie van elkaar zijn en hoe en waarover ze met elkaar ‘praten’.
Profielfoto downloaden
Online downloadt de oplichter een profielfoto van iemand om zich op WhatsApp voor te doen als een familielid. De oplichter zegt dat hij dringend geld nodig heeft en vraagt of het slachtoffer wat wil uitlenen. Veel mensen trappen daar in omdat ze bijvoorbeeld hun neef wel willen helpen. De Fraudehelpdesk kreeg dit jaar al 430 meldingen hiervan. Gemiddeld leden mensen 2000 euro schade.
9000 euro schade
De Fraudehelpdesk meldt een speciaal geval. Een persoon kreeg een WhatsApp-bericht van zijn neef, dacht hij. De neef zou door een storing bij de bank zijn schulden niet kunnen betalen. Daardoor zou zijn bedrijf in de problemen komen. Er bleken toen meerdere rekeningen te liggen. Het slachtoffer betaalde in totaal 9000 euro. Geld dat op de rekening van criminelen kwam.
Niet op ingaan
Het advies is om nooit in te gaan op dit soort verzoekjes via WhatsApp, de mail of een ander online medium. Bel de persoon in kwestie altijd op en controleer de identiteit voor u de portemonnee trekt.
Bekijk al het nieuws