U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Gearchiveerd op 26 mei 2020.
Webwinkels slordig met terugbetalen retouren

Wie iets terugstuurt naar een webwinkel, moet vaak lang op zijn geld wachten. Soms betaalt de webshop helemaal niets terug. Dat ontdekte de Consumentenbond na onderzoek bij meer dan tweehonderd webwinkels.


De bond bestelde op drie momenten iets bij de webwinkels. Binnen de bedenktijd van veertien dagen stuurde de klant het artikel terug. Daarna was het wachten op het geld van de bestelling.
Van de wet moeten winkels dat geld binnen veertien dagen terugstorten. Gebeurde dat niet, dan kregen ze tot twee keer een herinnering. Het kon toch weken duren voordat de winkels het geld terugbetaalden.
Te laat geld terug
Een op de drie winkels betaalde minimaal een bestelling te laat of niet terug: 76 van de 203 winkels. Er waren 32 winkels die alle drie de bestellingen te laat terugbetaalden. Zes winkels betaalden helemaal niets terug, waaronder Neckermann.com. Een van die zaken is inmiddels failliet: Tabletpoef.nl.
De bond deed het onderzoek voor de zesde keer. In eerdere onderzoeken handelden minder winkels retouren slordig af. De Consumentenbond heeft deze resultaten naar de Autoriteit Consument & Markt gestuurd.
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.