Menu Zoek

Accounts goed beveiligen is lastig voor veel senioren

Een op de vijf snapt veelgebruikte termen niet

Utrecht, 11 oktober – Online heb je tegenwoordig overal accounts voor nodig. De vele wachtwoorden onthouden blijft echter lastig voor veel senioren. En ook het gebruik van nieuwe beveiligingsmethodes blijkt moeilijk. Alleen al een op de vijf ouderen heeft moeite met de gebruikte termen. Zo begrijpen zij niet (goed) wat woorden als accounts, inloggen en verificatie betekenen. Dit blijkt uit onderzoek van SeniorWeb onder bijna 900 ouderen.

Wachtwoorden blijven een crime
Zeven op de tien ouderen vinden het onthouden van al hun wachtwoorden lastig, slechts 14 procent heeft hier geen moeite mee. Het wijzigen van wachtwoorden is dan ook iets wat veel senioren niet al te vaak doen, maar een derde doet dit regelmatig. Omdat het onthouden van wachtwoorden moeilijk is, bewaart bijna de helft van de senioren ze op papier, bijvoorbeeld in een notitieboekje. Ook worden wachtwoorden digitaal opgeslagen. Ongeveer een kwart van de ouderen slaat ze op in een bestand op de computer. Een even groot aantal doet dit in de internetbrowser of gebruikt een wachtwoordmanager. Van hen heeft respectievelijk 37 en 31 procent (soms) moeite met het gebruik hiervan.

Nieuwe methodes zijn ingewikkeld en gedoe
Op het gebied van beveiliging van accounts gaan de ontwikkelingen snel en komen er telkens weer nieuwe mogelijkheden bij. Zoals het beveiligen van een digitaal apparaat met een vingerafdruk of gezichtsherkenning. Of pas toegang krijgen na een extra verificatie via bijvoorbeeld sms of authenticatie-app. Behalve sms-controle worden veel nieuwe methodes nog maar weinig gebruikt door ouderen. Dit komt met name doordat men hier moeite mee heeft. Zo geven de ouderen die geen tweestapsverificatie gebruiken vooral aan dat ze dat niet doen, omdat ze niet (goed) weten hoe het werkt (24%) en dat het te veel tijd en moeite kost (23%). Een van de deelnemers verwoordde het zo: ‘Wachtwoorden zijn een probleem, tweestapsverificatie moeilijk maar nuttig, alles evolueert zo snel.’

Hulp is hard nodig
Het onderwerp ‘accountbeveiliging’ is dus voor veel ouderen nog ingewikkeld. SeniorWeb ondersteunt hen daarom met hulp en uitleg. Veel informatie over dit onderwerp hebben we nu gebundeld op seniorweb.nl/accounts. Op deze website is ook de online presentatie terug te kijken die we onlangs over dit onderwerp gaven. Maar liefst 13.054 senioren hadden zich aangemeld om deze presentatie bij te wonen! Mensen met vragen kunnen ook altijd terecht bij een van onze leslocaties.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Meer informatie

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Saskia Hamminga-Roest, marketing- en communicatiemanager SeniorWeb. E-mail: shamminga@seniorweb.nl, telefoon 030-2769945.


Over het onderzoek

De cijfers zijn gebaseerd op een online onderzoek gehouden onder leden van SeniorWeb. Het onderzoek is uitgevoerd in augustus/september 2022. In totaal hebben 870 mannen en vrouwen van voornamelijk 65+ jaar de volledige vragenlijst ingevuld. Niet alle 65-plussers in Nederland worden gerepresenteerd in dit onderzoek, maar de resultaten geven een goede weergave van de huidige trends.


Over SeniorWeb

SeniorWeb is een landelijke vereniging zonder winstoogmerk die sinds 1996 actief is. Wij vinden de digitale samenleving een onmisbaar onderdeel van het leven van senioren. Het is onze missie senioren het gemak en plezier van de digitale wereld te laten ontdekken. De combinatie van informatie, educatie en hulp maakt SeniorWeb uniek. Met 150.000 leden, 2.800 vrijwilligers, een drukbezochte website (15 miljoen bezoeken per jaar), het populaire computertijdschrift Enter, computerhulp (via internet, telefonisch en aan huis) en ruim 450 leslocaties in het hele land brengt SeniorWeb de digitale wereld en senioren dichter bij elkaar. Zie ook de SeniorWeb infographic.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.