U bent hier:
Senioren omarmen online bankieren, maar worstelen met constante veranderingen
Persbericht
Senioren maken in groten getale gebruik van online bankieren: maar liefst 81% van de SeniorWeb-leden gebruikt een bankier-app. Zo blijkt uit onderzoek van SeniorWeb onder bijna 1.200 65-plussers. Tegelijkertijd geven veel ouderen aan moeite te hebben met de steeds veranderende apps en websites van banken. SeniorWeb roept banken dan ook op: maak online bankieren niet ingewikkelder dan nodig.

Utrecht, 6 oktober 2025 – Senioren maken in groten getale gebruik van online bankieren: maar liefst 81% van de SeniorWeb-leden gebruikt een bankier-app. Zo blijkt uit onderzoek van SeniorWeb onder bijna 1.200 65-plussers. Tegelijkertijd geven veel ouderen aan moeite te hebben met de steeds veranderende apps en websites van banken. SeniorWeb roept banken dan ook op: maak online bankieren niet ingewikkelder dan nodig.
Senioren bankieren graag online, maar willen
duidelijkheid
Online bankieren en betalen zijn inmiddels vaste onderdelen van het
dagelijks leven van veel ouderen. Niet alleen gebruikt 81% van de ondervraagde
senioren een bankier-app, ook het doen van online aankopen is de norm geworden.
‘Het beeld dat senioren digitaal afhaken, klopt allang niet meer,’ zegt René
Kuster, directeur-bestuurder van SeniorWeb. ‘Sterker nog: veel ouderen bankieren
graag online, maar dan moet het wel begrijpelijk en veilig blijven.’
Wat is veiliger: app of website?
Opvallend is dat meer dan de helft van de respondenten denkt dat bankieren via
de app en via de browser even veilig is. Maar dat klopt niet. De app is beter
beveiligd met bijvoorbeeld een pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning en
automatisch versleuteld dataverkeer. Deze beveiliging helpt bij het voorkomen
van phishing en andere vormen van online oplichting. Voorlichting hierover is
cruciaal.
Hou het eenvoudig!
Naast veiligheid speelt gebruiksvriendelijkheid een grote rol. Uit het
onderzoek blijkt dat senioren het lastig vinden dat bankier-apps en -sites
regelmatig veranderen. ‘Ik maak een lijst wat ik allemaal moet aanklikken bij
de bank, maar een half jaar later is alles veranderd,’ aldus een respondent. SeniorWeb
roept banken dan ook op om hun online toepassingen en de informatie hierover eenvoudig te houden. René
Kuster: ‘Senioren hebben online bankieren massaal omarmd. Maar veranderingen in
apps of op sites maken het hen soms onnodig lastig. Ons advies aan de banken: houd
het eenvoudig, leg alles helder uit én verander niet te veel tegelijk. En
betrek mensen bij de verandering.’ Dit pleidooi verdient extra aandacht vanwege
de Week van de Toegankelijkheid, die vandaag begint. In deze week wordt extra
aandacht gevraagd voor het toegankelijk maken van producten en diensten voor
iedereen. Zowel online als offline. SeniorWeb benadrukt dat digitale
toegankelijkheid geen luxe is, maar een noodzaak.
Oktober: themamaand ‘Online betalen’ bij SeniorWeb
Om senioren verder te helpen met online betalen organiseert SeniorWeb in
oktober een themamaand, in samenwerking met verschillende grote banken en de
Betaalvereniging. Er zijn door het hele land workshops, inloopspreekuren en een
live webinar op 7 oktober over veilig en slim online betalen. Hiervoor hebben
zich al meer dan 8.000 geïnteresseerden aangemeld. Meer informatie: www.seniorweb.nl/online-betalen
Noot voor redactie (niet voor publicatie)
Meer informatie
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Saskia
Hamminga-Roest, marketing- en communicatiemanager van SeniorWeb. E-mail:
shamminga@seniorweb.nl of telefoon: 030-2769945.
Over het onderzoek
De cijfers zijn gebaseerd op een online onderzoek dat in juli en augustus
2025 is uitgevoerd onder leden van SeniorWeb. In totaal hebben 1.176 mensen van
voornamelijk 65+ jaar de vragenlijst ingevuld. Niet alle 65-plussers in
Nederland worden vertegenwoordigd in dit onderzoek, maar de resultaten geven
een goede weergave van de huidige trends. De respondenten van dit onderzoek
vulden hun antwoorden online in. 58% van hen noemt zichzelf gemiddeld digitaal
vaardig.
Over SeniorWeb
SeniorWeb is een landelijke vereniging zonder winstoogmerk die sinds 1996
actief is. Wij vinden de digitale samenleving een onmisbaar onderdeel van het
leven van senioren. Het is onze missie senioren het gemak en plezier van de
digitale wereld te laten ontdekken. De combinatie van informatie, educatie en
hulp maakt SeniorWeb uniek. We brengen senioren en de digitale wereld dichter
bij elkaar met:
- 151.000 leden;
- 2.800 vrijwilligers;
- een drukbezochte website (13 miljoen bezoeken per jaar);
- het populaire computertijdschrift Enter;
- computerhulp (via internet, telefonisch en aan huis);
- 520 leslocaties in het hele land.
Voor meer informatie over SeniorWeb, zie de infographic.
Meld je aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in de mailbox.