Menu Zoek

Tienduizend slimme speakers helpen ouderen om buitenwereld binnen te halen

PERSBERICHT

12 mei 2020, Utrecht - ANBO en SeniorWeb gaan vanaf vandaag tienduizend ouderen blij maken met een slimme speaker, zodat zij kennis kunnen maken met spraaktechnologie. Dat helpt om de buitenwereld binnen te halen in deze lastige tijd waarin veel ouderen - ondanks de versoepelingen - aan huis zijn gekluisterd en weinig bezoek ontvangen.

Uit een peiling van ANBO onder 4900 ouderen blijkt dat 35 procent van hen sinds de coronacrisis meer gebruik maakt van internet. Mensen gaan online om met anderen te kunnen beeldbellen, online boodschappen te doen, gebruiken vaker sociale media en doen graag online een spelletje. Negentig procent van de ouderen geeft aan elke dag online actief te zijn. Zeker nu ze door het coronavirus minder bezoek krijgen en niet naar hun wekelijkse activiteiten kunnen gaan.

SeniorWeb en ANBO zorgen er met steun van Google voor dat ouderen kunnen kennismaken met spraaktechnologie. Uit het onderzoek van ANBO blijkt namelijk dat slechts 18 procent bekend is met een slimme speaker. Er is nog een wereld te winnen, want met zo'n speaker kunnen mensen bellen, muziek luisteren of een spelletje doen. Het geeft afleiding en zorgt ervoor dat mensen op een laagdrempelige manier online actief kunnen zijn.

Daniel de Levita, directeur SeniorWeb: “In deze onwerkelijke tijd is het fijn om te zien dat de digitalisering juist nu een grote hulp kan zijn. Ook ouderen die nog niet zo digitaal vaardig zijn, willen nu graag contact met hun naasten kunnen onderhouden. En dat kan eenvoudig met een slimme speaker.”

Juist daarom is het mooi dat Google tienduizend Google Nest Mini's beschikbaar stelt. SeniorWeb en ANBO roepen vanaf vandaag mensen, die al bekend zijn met spraaktechnologie, op om een ouder iemand die zij kennen blij te maken met een slimme speaker. De enige voorwaarde is dat zij zelf helpen met de installatie ervan.

Liane den Haan, directeur-bestuurder van ANBO: “We krijgen veel telefoontjes van oudere mensen die zich op dit moment erg alleen voelen. De dagen duren lang als je weinig tot geen bezoek krijgt. Met de slimme speaker hopen we daar een beetje verandering in te brengen. Met een spelletje, muziek luisteren en bellen met anderen. Dat geeft afleiding in deze lastige tijd.”

Over de peiling
Aan de peiling van ANBO deden 4900 mensen mee. Daarvan was ruim 90 procent 65 jaar of ouder. Van de respondenten was 55 procent man en 45 procent vrouw.

Initiatief van Project Zilver
Op anbo.nl/actie-google-nest staat alle informatie. Deze actie is geïnitieerd vanuit Project Zilver: een samenwerking van Novum (het Innovatielab van de Sociale Verzekeringsbank), Google, Achmea, ondernemer Maarten Lens-FitzGerald en ANBO. Project Zilver is opgericht om ouderen te stimuleren spraaktechnologie te gebruiken.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Meer informatie

Voor meer informatie over het persbericht kunt u contact opnemen met:

  • Saskia Hamminga-Roest, woordvoerder van SeniorWeb, tel. 030 - 2769945 en email: shamminga@seniorweb.nl
  • Bernadet Naber, woordvoerder van ANBO, tel. 06 - 46270618 en email: b.naber@anbo.nl

Met vragen over Google, de Google Assistent en Google Nest Mini kunt u contact opnemen met: press-nl@google.com


Over SeniorWeb

SeniorWeb vindt de digitale samenleving een onmisbaar onderdeel van het leven van senioren. Het is onze missie senioren het gemak en plezier van de digitale wereld te laten ontdekken. De combinatie van informatie, educatie en hulp maakt SeniorWeb uniek. Met 150.000 leden, 3.000 vrijwilligers, een drukbezochte website (15,2 miljoen bezoeken per jaar), het populaire tijdschrift Enter, computerhulp (via internet, telefonisch en aan huis) en 425 leslocaties in het hele land brengt SeniorWeb de digitale wereld en senioren dichter bij elkaar. Zie ook de SeniorWeb infographic. SeniorWeb is kennispartner van Project Zilver.


Fotograaf: Project Zilver

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.