Let op! U bezoekt de website met een Windows 10-computer. De ondersteuning van Windows 10 stopt in oktober.
Meer weten? Kijk dan op de speciale pagina hierover: einde Windows 10

Sluiten
U bent hier: Home Tips & Uitleg Apparaat Artikel
Dit artikel is gearchiveerd

U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Gearchiveerd op 14 oktober 2021.

Afwezigheid instellen bij Gmail

Artikel

Met een afwezigheidsmelding op Gmail laat u familie en vrienden weten dat u momenteel niet goed bereikbaar bent.

Niveau:
Gemiddeld
Waardering:
3,5 / 5 (4 stemmen)
SeniorWeb
SeniorWeb
Gewijzigd op 15 okt 2021

Wat is een afwezigheidsmelding?

Een afwezigheidsmelding is een bericht dat automatisch verstuurd wordt tijdens uw afwezigheid. Dit is vaak een kort berichtje, dat u van tevoren instelt. Geef bijvoorbeeld aan dat u even niet goed bereikbaar bent. Of laat eventueel weten vanaf welke datum u wel weer een antwoord kunt versturen. Als iemand u mailt, dan ontvangt deze persoon automatisch het afwezigheidsberichtje terug. Zo weten familieleden en vrienden direct dat u op dit moment niet kunt reageren. Natuurlijk hoeft niet iedereen te weten dat u op vakantie bent en dat uw huis op dat moment leeg is. Geef daarom altijd aan dat de afwezigheidsmelding alleen bij bekenden terecht mag komen.

Een voorbeeld van een afwezigheidsmelding

Van 2 tot en met 9 mei ben ik minder goed bereikbaar. Vanaf 10 mei reageer ik weer op mails. Vriendelijke groet, (Uw naam)

Afwezigheidsmelding instellen

In de webversie van Gmail werkt het op de volgende manier:

  • Ga naar www.gmail.com en log in.
  • Klik op rechtsboven op het pictogram 'Instellingen' Instellingen.
  • Klik op Alle Instellingen bekijken.
  • Scrol op het tabblad 'Algemeen' naar het onderdeel 'Automatisch antwoord'.
  • Klik op Automatisch antwoord is ingeschakeld.
  • Vul bij 'Begint' de eerste dag van uw afwezigheid in.
  • Zet een vinkje bij Laatste dag en vul daarachter de laatste dag van uw afwezigheid in.
  • Typ bij 'Onderwerp' de titel van uw bericht, bijvoorbeeld 'Vakantie' of 'Momenteel niet bereikbaar'.
  • Typ onder 'Platte tekst' uw bericht. Wat wilt u de ontvanger laten weten? Schrijf dit in het tekstvak.
  • Zet een vinkje bij Alleen een antwoord sturen naar de mensen in mijn Contacten. Zo weet u zeker dat alleen de mensen die u opgenomen hebt in uw contacten, de melding ontvangen.
  • Klik op Wijzigingen opslaan

Afwezigheidsmelding instellen in Gmail

Gerust op vakantie

Het afwezigheidsbericht is ingesteld. Dit bericht wordt tijdens uw afwezigheid verstuurd naar mensen die u mailen. Aan het einde van de door u aangegeven periode, wordt het automatische antwoord stopgezet. Hebt u geen einddatum gekozen? Dan moet u de instelling wel handmatig uitzetten. Klik op het tandwiel > Instellingen. Klik bij het onderdeel 'Automatisch antwoord' op Automatisch antwoord is uitgeschakeld > Wijzigingen opslaan.

Later lezen Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven