Menu Zoek

Al uw klantenkaarten in één app

stocard-thumbnail

Zit uw portemonnee ook zo vol met plastic klantenkaarten? Sla deze met de gratis app Stocard allemaal digitaal op. De pasjes kunnen dan thuisblijven.

Veel mensen zullen het herkennen: een portemonnee vol met plastic klantenpasjes. Op het moment dat u een klantenkaart moet tonen in een winkel, is het vaak even zoeken naar de juiste. De app Stocard biedt uitkomst. Hierin slaat u klantenkaarten digitaal op. In de winkel opent u de app op uw smartphone en kiest u de juiste kaart. De winkelmedewerker scant die dan op de telefoon.

Tip: Zet de app op het startscherm, zodat u hem in de winkel snel bij de hand hebt.

Download om te beginnen de gratis app in de App Store (iOS) of Play Store (Android).

Houd de plastic kaart die u wilt toevoegen bij de hand. Het toevoegen van een kaart gaat zo:

  • Open de app.
  • Er wordt gevraagd de eerste kaart toe te voegen. Tik op Kaart toevoegen om dat te doen.
  • Een lijst met mogelijke opties komt tevoorschijn. Bovenaan staan vaak toegevoegde klantenkaarten. Daaronder staan alle kaarten op alfabetische volgorde.
  • Zoek in de lijst de klantenkaart die u wilt toevoegen. Of typ de naam van de winkel of het bedrijf in de zoekbalk bovenaan.
  • Tik op het bedrijf of de instantie waarvan u een klantenkaart wilt toevoegen.
  • Stocard wil toestemming om een foto te maken. Tik op Toestaan.
  • Richt de telefooncamera op de barcode op uw plastic kaart. De rode lijn op het telefoonscherm toont waar u moet richten.
  • U kunt ook handmatig de barcode invoeren.
    • Tik bij het scannen op Handmatige invoer.
    • Vul het klantnummer in.
    • Tik op boven in op Klaar.
  • Tik linksboven op het pijltje om terug te gaan naar het startscherm.

Als u klaar bent, ziet u dat de klantenkaart is toegevoegd aan het beginscherm in Stocard. Meer klantenkaarten toevoegen werkt op dezelfde manier. Klik steeds Kaart toevoegen.

Gebruikt u een klantenkaart niet meer of hebt u een andere kaart? De oude kaart kan simpel worden verwijderd of aangepast. Dit werkt zo:

  • Tik in het beginscherm op de kaart die u wilt aanpassen.
  • Tik rechtsboven op de drie puntjes.
    • Tik op Kaart bewerken om het kaartnummer aan te passen. Dit kan door het klantnummer in te voeren of door opnieuw te scannen. Tik daarvoor op Barcode scannen. Als u klaar bent, tikt u op Klaar.
    • Tik op Verwijder kaart om de kaart te verwijderen. Tik op Ja om te bevestigen.

Er zijn nog een aantal handige opties in de app. Bijvoorbeeld een notitie toevoegen aan de kaart of de kaart delen met anderen.

Kaart delen

  • Tik op kaart die u wilt delen.
  • Tik op de drie puntjes rechtsboven.
  • Tik op Deel kaart.
  • Kies de app waarmee u de klantenkaart wil delen, bijvoorbeeld e-mail of WhatsApp. De persoon die het bericht ontvangt, kan de kaart openen in de Stocard app. Heeft hij of zij die app niet? Dan wordt er eerst verzocht om de app te downloaden.

Dichtstbijzijnde winkel opzoeken

  • Tik de kaart aan waarvan u het dichtstbijzijnde filiaal wilt zien.
  • Tik Dichtstbijzijnde winkel aan.
  • Geef de app toestemming tot uw locatie. Tik op Toestaan.
  • Onder 'Dichtstbijzijnde winkel' staat nu een winkel in de buurt. Wanneer u hierop tikt, worden winkels bij u in de buurt op een kaart getoond.
  • Onderin staan de winkel in de buurt in . Veeg van rechts naar links om een andere winkel op de kaart te zien.
  • Tik op Navigeren om via Google Maps een routebeschrijving te krijgen.
  • Tik op Meer om informatie over de winkel te bekijken. Bijvoorbeeld de openingstijden en het adres.
  • Tik linksboven op het pijltje om terug te gaan naar uw klantenkaart.

Notitie toevoegen

Het kan handig zijn om een notitie toe te voegen aan uw klantenkaart. Bijvoorbeeld tot wanneer de kaart geldig is.

  • Tik op de kaart waaraan u een notitie wilt toevoegen.
  • Tik op Notitiesen begin te typen.
  • Tik op Opslaan als u klaar bent.

Wanneer u de notitie wilt bekijken, tikt u weer op Notities.

Foto voor- en achterkant toevoegen

Zeker weten dat u alle informatie op uw klantenkaart bij de hand hebt? Maak dan ook een foto van de voor- en achterkant van de klantenkaart.

  • Tik op de kaart waaraan u foto's wilt toevoegen.
  • Tik bij het onderdeel 'Kaartfoto's' op Voorkant.
  • De app vraagt om toestemming tot uw foto's, media en bestanden. Tik op Toestaan.
  • Kies een bestaande foto of open de Camera-app.
    • Ga naar de bestandslocatie waar de foto van uw klantenkaart staat.Tik op de gewenste foto.
    • Open de Camera-app. Maak een foto door op de witte ronde knop te tikken. Tik vervolgens op OK.
  • Plaats de kaart in het uitgelichte vierkant. Draaien kan door eerst rechtsboven op de rotatieknop te tikken. Daarna draait u door met twee vingers het scherm aan te raken en vervolgens te schuiven in een draaiende beweging. In- of uitzoomen werkt door twee vingers naar elkaar toe of van elkaar weg te schuiven.
  • Tik op Opslaan.
  • Herhaal deze stappen om ook een foto van de achterkant van de kaart in te voeren.

De foto's kunt u nu openen op volledig scherm door ze aan te tikken in de app.

Naast klantenkaarten van winkels, kunt u ook pasjes van bijvoorbeeld dierentuinen en musea digitaal opslaan in Stocard. Neem naar dit soort plekken wel altijd het plastic pasje alsnog mee. Dit moet u hier namelijk vaak toch nog laten zien.

Bij klantenkaarten van winkels is er geen probleem, daar wordt zowel de echte kaart als de gescande kaart geaccepteerd.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.