Microsoft belt nooit!

Voortdurend zijn er berichten over oplichters die mensen bellen en zich voordoen als medewerkers van Microsoft. Trap er niet in en hang op. Microsoft belt nooit!
Microsoft belt niet
Al jaren zijn de verhalen hetzelfde: de telefoon gaat en er is een medewerker van Microsoft aan de telefoon. Volgens de beller is bijvoorbeeld de computer besmet met een virus of probeert een hacker toegang te krijgen. Wat de aanleiding ook is, de zogenaamde Microsoft-medewerker wil de pc overnemen om het probleem te verhelpen. Ook wordt er mogelijk verlangt dat u allerlei persoonlijke gegevens overdraagt. Doe dat nooit want de beller is altijd een oplichter.
Oplichters
Meestal wordt u opgebeld door een Engelssprekend persoon die waarschuwt dat uw computer gevaar loopt. Bijna altijd gaat het om een buitenlands telefoonnummer. De beller zegt te werken voor bijvoorbeeld de Windows Helpdesk of Microsoft Ondersteuning. Microsoft benadert u echter nooit ongevraagd telefonisch. Niet om te helpen bij het oplossen van een computerprobleem en niet om software of andere diensten te verkopen. Dus als iemand van Microsoft u ongevraagd opbelt, weet u zeker dat het een oplichter is.
Advies
Knoop in uw oren: Microsoft belt nooit! De personen aan de lijn zijn oplichters. Geef in geen geval wachtwoorden of andere persoonlijke gegevens af. U kunt het beste direct een eind maken aan het gesprek en de telefoon neerleggen. Als ze blijven bellen, neem dan contact op met de landelijke Fraudehelpdesk: 088-7867372 (lokaal tarief). Zij kunnen u adviseren hoe u hiermee kunt omgaan.
Noteer wel het telefoonnummer van de beller. Geeft dit nummer daarna door aan de politie. Dat kan telefonisch op 0900 8844 of via een meldformulier. Het helpt de politie in hun strijd tegen de oplichters. Bent u slachtoffer van deze criminelen geworden, neem dan zeker contact op met de politie.
Gevoelige informatie weggegeven?
Gevoelige informatie doorgegeven aan de telefoon? Wijzig dan zo snel mogelijk het wachtwoord van de pc, wachtwoord van uw e-mailaccount en de inloggegevens van financiële zaken als internetbankieren. Als u creditcardgegevens hebt gegeven, blokkeer dan uw creditcard. Hebt u software moeten installeren, verwijder deze. Laat daarna uw antivirusprogramma een uitgebreide scan doen van uw systeem.