U bent hier: Home Tips & Uitleg Onderwerp Internet Artikel

Microsoft belt nooit!

Artikel

Voortdurend zijn er berichten over oplichters die mensen bellen en zich voordoen als medewerkers van Microsoft. Trap er niet in en hang op. 

Niveau:
Eenvoudig
Waardering:
4,0 / 5 (3 stemmen)
Edwin van Amstel
Edwin van Amstel
Gewijzigd op 13 jul 2023

Helpdeskfraude

Al jaren zijn de verhalen hetzelfde: de telefoon gaat en u hebt een (Engelssprekend) persoon aan de telefoon die waarschuwt dat uw computer gevaar loopt. Bijna altijd belt hij/zij met een buitenlands telefoonnummer. De beller zegt te werken voor bijvoorbeeld de Windows Helpdesk of Microsoft Ondersteuning. Daarom heet dit soort oplichting 'helpdeskfraude'. Volgens de beller is de computer besmet met een virus of probeert een hacker toegang te krijgen. Wat de aanleiding ook is, de zogenaamde Microsoft-medewerker wil de pc kort overnemen om het probleem op te lossen. Ook wil de medewerker dat u persoonlijke gegevens geeft. Doe dat nooit want de beller is altijd een oplichter.

Microsoft benadert u nooit ongevraagd telefonisch. Niet om te helpen bij het oplossen van een computerprobleem en niet om software of andere diensten te verkopen. Dus als iemand van Microsoft u ongevraagd opbelt, weet u zeker dat het een oplichter is.

Advies

Knoop in uw oren: Microsoft belt nooit! De personen aan de lijn zijn oplichters. Geef in geen geval wachtwoorden of andere persoonlijke gegevens af. U kunt het beste direct een eind maken aan het gesprek en de telefoon neerleggen. Als ze blijven bellen, neem dan contact op met de landelijke Fraudehelpdesk: 088-7867372 (lokaal tarief). Zij kunnen u adviseren hoe u hiermee kunt omgaan. 

Noteer wel het telefoonnummer van de beller. Geef dit nummer daarna door aan de politie. Dat kan telefonisch op 0900 8844 of via een meldformulier. Het helpt de politie in hun strijd tegen de oplichters. Bent u slachtoffer van criminelen geworden, neem dan zeker contact op met de politie.

Gevoelige informatie weggegeven?

Gevoelige informatie doorgegeven aan de telefoon? Wijzig dan zo snel mogelijk het wachtwoord in Windows of op de Mac. Wijzig ook het wachtwoord van uw e-mailaccount en de inloggegevens van financiële zaken als internetbankieren. Als u creditcardgegevens hebt gegeven, blokkeer dan uw creditcard. Hebt u software moeten installeren, verwijder deze. Laat daarna een antivirusprogramma een uitgebreide scan doen van het systeem.

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven