U bent hier: Home Tips & Uitleg Onderwerp Geldzaken Artikel

Pas op bij bedrijven die voor u abonnement opzeggen

Artikel

Wilt u een abonnement opzeggen? Pas op voor dure opzegsites. Opzeggen kan altijd gratis als u dat bij het bedrijf zelf doet.

Niveau:
Gemiddeld
Waardering:
5,0 / 5 (6 stemmen)
Nynke Vermaat
Nynke Vermaat
Gewijzigd op 26 feb 2024

Gratis opzeggen

Een abonnement is zo afgesloten, maar opzeggen is vaak een stuk lastiger. Bedrijven verstoppen soms de informatie over het stopzetten van een abonnement ergens op hun site. Veel mensen zoeken dan maar op internet naar 'opzeggen [naam bedrijf]'. En daar springen opzegdiensten op in. Die regelen tegen betaling dat uw abonnement stopt. Wie dat niet in de gaten heeft, betaalt dan voor de opzegging. Terwijl het eigenlijk gratis is.

Wat doet een opzegdienst?

Opzegwebsites lijken heel behulpzaam; ze beëindigen namelijk abonnementen voor mensen. Ze vragen om iemands persoonsgegevens, de naam en het adres van het bedrijf en gegevens over het abonnement. Met deze informatie maken de diensten een opzegbrief. Soms is die gratis te downloaden. Maar meestal maken en versturen ze de brief zelf. Dat kost geld. Hoeveel? Dat verschilt per aanbieder: van een paar euro tot wel 30 euro. Opzegdiensten zijn legaal. En zeggen meestal ook echt het abonnement op. Maar het kost dus wel geld.

Waarom gebruiken mensen die opzegsites? Omdat ze bovenaan de zoekresultaten staan van zoekmachines als Google. Ze krijgen dat voor elkaar door slim te adverteren.

Zelf abonnement opzeggen

Het is dus beter om zelf een abonnement op te zeggen. Kijk eerst op de website van het bedrijf. Sommige hebben online een opzegformulier of uitleg over opzeggen. Niks gevonden? De Consumentenbond heeft een lijst bedrijven met een korte uitleg erbij hoe u kunt opzeggen.

Lukt het echt niet? Zeg dan op via een (aangetekende) brief of e-mail. Zo hebt u een bewijs. Op de website van ACM ConsuWijzer staat een voorbeeld van een opzegbrief. Die is gratis te gebruiken, maar pas hem wel aan naar uw situatie. Zegt u in een (telefoon)gesprek een abonnement op? Vraag dan altijd om een bevestiging via een brief of e-mail.

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven