Menu Zoek SeniorWeb 25 jaar

Automatische incasso terugboeken met de bank-app

Automatische incasso terugboeken

Oneens met een automatische incasso? Boek hem terug via de app van de bank.

Een automatische incasso kan door de rekeninghouder worden teruggedraaid. Dit wordt storneren genoemd. Het maakt daarbij niet uit of de incasso terecht was. Maar een stornering kan niet bij alle afschrijvingen worden gedaan. Zo is een eenmalige incasso niet terug te boeken.

Hieronder beschrijven we hoe u via de app van verschillende banken kunt storneren. Let wel op: wie een automatische incasso wil terugdraaien moet dat binnen de zogeheten terugboekingstermijn doen. Meestal is die 8 weken (56 dagen).

Te laat voor de terugboekingstermijn? Neem dan binnen 13 maanden na de afschrijving contact op met uw bank om de incasso terug te draaien.

We gaan ervan uit dat u de app van uw eigen bank gebruikt en de weg daarin weet te vinden. Is dat niet het geval, lees dan een van de volgende artikelen:

  • Start de app 'Rabo Bankieren' en log in zoals gebruikelijk.
  • Tik op de betaalrekening waar het bedrag van is afgeschreven.
  • Tik op de onterechte afschrijving.
  • Tik op Terugboeken.

Het bedrag wordt direct op uw rekening bijgeschreven.

  • Start de app 'ING Bankieren' en log in zoals gebruikelijk.
  • Tik op de betaalrekening waar het bedrag van is afgeschreven.
  • Tik op de onterechte afschrijving.
  • Tik op Terugboeken.
  • Tik op Bevestigen.

De afschrijving is nu gestorneerd.

  • Start de app 'ABN AMRO Mobiel Bankieren' en log in zoals gebruikelijk.
  • Tik op de betaalrekening waar het bedrag van is afgeschreven.
  • Tik op de onterechte afschrijving.
  • Tik op Terugboeken.
  • Tik op Bevestigen.

U hebt de afboeking nu teruggedraaid.

  • Start de app 'SNS Mobiel Bankieren' en log in zoals gebruikelijk.
  • Tik op de betaalrekening waar het bedrag van is afgeschreven.
  • Tik op de onterechte afschrijving.
  • Tik op Terugboeken incasso.

De afschrijving is nu teruggedraaid.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.