Menu Zoek

Bankieren met de Rabobank-app

Bankieren met de app van de RabobankEen betaalverzoek sturen, snel geld overmaken of bij de kassa uw banksaldo controleren? Gebruik hiervoor de app 'Bankieren' van Rabobank.

Bankieren met een app is niet alleen veilig, maar ook ontzettend handig. Snel even geld overmaken of uw saldo controleren, kan op elk moment en waar u maar bent. En wie opeens zijn pas verloren is, blokkeert 'm direct en vraagt een nieuwe aan via de app. Dit zijn een paar voorbeelden, maar meer is mogelijk.

Hebt u de app nog niet gedownload of nog geen account aangemaakt? Lees hier hoe dat moet.

Na het inloggen verschijnt een overzicht van alle betaal- en spaarrekeningen. Onder 'Betalen' staan één of meer betaalrekeningen. Van deze rekening(en) hebt u ook een betaalpas waarmee u in winkels kunt betalen. Onder 'Sparen' staan (als u die hebt) uw spaarrekeningen. Naast elke rekening staat hoeveel saldo er op staat.

Bekijk gemakkelijk uw inkomsten en uitgaven met het overzicht van bij- en afschrijvingen.

  • Tik eventueel linksonder op het tabblad Overzicht.
  • Tik onder 'Betalen' op de naam van de betaalrekening of onder 'Sparen' op de naam van de spaarrekening.
  • Een overzicht met de in- en uitgaven (gesorteerd op datum) opent. Achter afschrijvingen staat een bedrag met daarvoor een minteken. De inkomsten kleuren groen en voor het bedrag staat een plusteken.
  • Bovenaan staat het huidige saldo op uw rekening. Tik op Grafiek en bekijk wanneer in de afgelopen maand welk saldo op uw rekening stond.
  • Tik op Toekomst om te zien welke overboekingen u hebt ingepland en welke afschrijvingen Rabobank verwacht op basis van de geschiedenis. Hier staat bijvoorbeeld de hypotheek die elke maand rond dezelfde datum wordt afgeschreven. Tik nogmaals op Toekomst om de functie weer te sluiten.
  • Benieuwd of een specifiek bedrag al bij- of afgeschreven is?
    • Tik op de pictogram van een vergrootglas.
    • Typ in de zoekbalk de naam van het bedrijf of de persoon.
    • Tik op Ga.
    • De bij- en afschrijvingen die overeenkomen met het zoekwoord verschijnen in beeld.
  • Tik eventueel linksonder op het tabblad Overzicht.
  • Onder 'Creditcards' staan de gegevens van één of meerdere creditcards. Tik op de naam van de kaart.
  • De aankopen die u met uw creditcard hebt gedaan, verschijnen (gesorteerd op datum) in beeld. Bij sommige uitgaven staat mogelijk een geel vierkantje. Dit betekent dat het bedrag nog niet van uw betaalrekening afgeschreven is. Bovenaan staat wanneer dit gebeurt.

Maak als volgt geld over naar een andere rekening (van uzelf of iemand anders):

  • Tik eventueel linksonder op Overzicht.
  • Tik op Overboeken.
  • Bovenaan is uw betaalrekening geselecteerd. Hebt u meerdere rekeningen? Tik dan rechts op het pijltje en selecteer de juiste rekening.
  • Tik in het veld onder 'Bedrag' en typ het bedrag dat u wilt overmaken.
  • Tik in het veld onder 'Naam ontvanger' en typ de naam van de persoon naar wie u het geld overmaakt. Als u dit al eerder naar hem hebt gedaan, dan staan zijn gegevens in het adresboek. Tik dan op het pictogram van een opengeslagen boek en selecteer de persoon.
  • Tik in het veld onder 'Rekeningnummer (IBAN) ontvanger' en vul het rekeningnummer van de ontvanger in.
  • Vul eventueel een omschrijving of betalingskenmerk in en tik op Oké. Dit moet soms wanneer u producten online hebt besteld en achteraf betaalt.
  • Kies wanneer het geld overgemaakt moet worden. Standaard maakt u eenmalig het bedrag direct over. Pas dit zo nodig aan:
    • Tik op Vandaag, één keer.
    • Tik op het pictogram van een kalender.
    • Selecteer de juiste datum.
    • Tik op Eén keer en kies hoe vaak het bedrag overgemaakt moet worden.
    • Tik op Ok(é).
  • Tik op Volgende.
  • Controleer of de gegevens kloppen.
    • Zo niet, tik rechtsboven op het kruisje.
    • Zo ja, tik op Ondertekenen en vul uw toegangscode in.

De opdracht is verzonden.

Hebt u geld voorgeschoten? Bijvoorbeeld voor een etentje of toegangskaartjes voor een museum. Maak dan in de app een betaalverzoek aan en verstuur deze bijvoorbeeld via WhatsApp. De ontvangers kunnen u dan via een linkje direct terugbetalen. Binnen een paar seconden staat het geld op uw rekening. Verstuur als volgt een betaalverzoek:

  • Tik op het tabblad Overzicht.
  • Tik bovenaan op Betaalverzoek.
  • Tik onder 'Bedrag te ontvangen per persoon' op € 0,00. Typ vervolgens het bedrag dat iedereen moet terugbetalen, bijvoorbeeld 5,00. Klik op Betaler mag zelf het bedrag kiezen als de personen zelf mogen bepalen hoeveel zij naar u overmaken.
  • Tik in het veld onder 'Om hoeveel personen gaat het?'. Vul in hoeveel mensen het bovenstaande bedrag moeten overmaken.
  • Tik in het veld onder 'Waar is het voor?' en geef aan waarom ze dit geld moeten overmaken.
  • Tik onderaan op Deel via WhatsApp. Liever via een andere weg het verzoek sturen? Tik dan op Anders delen en daarna op de gewenste optie. Wij delen het betaalverzoek via WhatsApp.
  • Selecteer de juiste contactpersonen.
  • Tik op Volgende > Stuur.

De geselecteerde contactpersonen ontvangen een link. Met een klik op de link opent de app van hun bank en kunnen ze het geld overmaken. Zien of iedereen betaald heeft? Tik op Overzicht en daarna onder 'Betaalverzoeken' op de naam van het verzoekje. Hier staat hoeveel mensen hebben betaald. Tik op Verwijder betaalverzoek > Verwijderen als u dit wilt wissen.

Via de app regelt u meer dan u denkt. We lichten een paar functies kort toe.

  • Bankpas blokkeren
    Bankpas verloren? Blokkeer 'm zo snel mogelijk en vraag gelijk een nieuwe aan. Wie denkt dat de pas bijvoorbeeld ergens thuis ligt, kan de pas ook tijdelijk blokkeren. Een pas blokkeren doet u via Service> Betaalpas > Betaalpas aanvragen > Mijn pas is kwijt.
  • Pincode opvragen
    Mensen vergeten weleens de pincode van hun betaalpas. Tik in de app op Service > Betaalpas > Pincode opvragen en vraag de code aan. U krijgt dan een brief thuisgestuurd met uw pincode.
  • Contactloos betalen instellen
    Snel willen afrekenen? Schakel contactloos betalen in. Tik hiervoor op Service > Betaalpas. Tik daarna op het schuifje achter 'Contactloos betalen aan- of uitzetten' zodat het groen kleurt.
  • Verzekering afsluiten
    Een verzekering afsluiten, kan handig zijn. Denk aan een autoverzekering of reisverzekering omdat u een week op vakantie gaat. Bekijk alle mogelijkheden via Store > Verzekeren.
  • Betaal- en spaarrekening openen
    Open een (extra) rekening door op Store > Betalen of Sparen te tikken. Volg daarna de stappen die op het scherm verschijnen.

Neem via de app snel en gemakkelijk contact op met de Rabobank. Chat bijvoorbeeld met een medewerker of bel naar de bank als u vragen hebt. Doe dit zo:

  • Tik onderaan op het tabblad Service.
  • Tik bovenaan onder de zoekbalk op Contact.
  • Tik op Stel je vraag via chat om een medewerker via de app te spreken.
  • Tik onderaan op Bel met één van onze medewerkers > Bel om een medewerker aan de telefoon te spreken.

Log na het bankieren uit. Tik hiervoor rechtsboven op het pictogram van een poppetje Profiel en daarna op Uitloggen.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.