SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Altijd een beroep kunnen doen op onze computerhulp? Word nu voordelig lid!

Meer informatie
Menu Zoek

Bankieren met de ING-app

Bankieren met de app van INGRekeningen inzien, geld overmaken, een betaalverzoek sturen of kijken hoeveel er op uw ING-rekening staat. Dat kan allemaal met de app ING Mobiel Bankieren.

Veel mensen bankieren via de site van de bank. Maar wist u dat de apps zeker de moeite waard zijn? De app ING Mobiel Bankieren is er voor de smartphone en de tablet. Inloggen en betalingen doen klanten met een zelfgekozen cijfercode of met een vingerafdrukscan op geschikte toestellen. Wie de app eenmaal probeert, merkt al snel welke voordelen de app heeft boven de site van de bank.

Hebt u de app nog niet gedownload of moet u hem nog activeren? Lees dan ook de tip 'App ING Mobiel Bankieren activeren'.

Log in met uw zelfgekozen cijfercode. Er opent dan een overzicht van de saldo's van al uw rekeningen (op een klein scherm). Op grotere schermen zoals een tabletscherm staan de meest recente af- en bijschrijvingen van de bovenste rekening ook in beeld.

In het bovenste deel staan alle betaalrekeningen die u hebt. Daaronder staan de spaarrekeningen. Hebt u een Oranje-rekening om te sparen en hebt u potjes aangemaakt hiervoor, dan staan die potjes er ook vermeld met hun saldo's. Hoe meer rekeningen en potjes u hebt, hoe meer saldo's er staan.

Tip: na enige tijd zonder activiteit, wordt u automatisch uitgelogd van de app. U kunt dan opnieuw inloggen om verder te bankieren.

Net als op een papieren afschrift en bij internetbankieren, staan alle mutaties onder elkaar. De nieuwste staat bovenaan. Het zijn bij- en afschrijvingen.

  • Tik op de gewenste rekening of op de naam die erbij staat.
  • Een overzicht met de inkomsten en uitgaven (gesorteerd op datum) opent. Achter afschrijvingen staat een bedrag met daarvoor een minteken. Bijschrijvingen krijgen een grijs vlakje en een plusteken zodat ze meer opvallen. Tik op een bij- of afschrijving om meer details te zien, zoals het tijdstip van de betaling. Hier staat ook het rekeningnummer van de andere partij en de omschrijving.
  • Tik op een leeg plekje bij de details om dit deel weer te sluiten.

Wilt u een bepaalde betaling controleren?

  • Tik bovenaan op het pictogram van een vergrootglas.
  • Typ in de zoekbalk de naam van het bedrijf of de persoon.
  • Tik op de blauwe Enter-toets.
  • De bij- en afschrijvingen die overeenkomen met het zoekwoord verschijnen in beeld. De datum van de betaling staat erbij. Tik op de betaling om details te zien.
  • Tik nogmaals op de betaling om de details te sluiten.
  • Tik in de zoekbalk op Annuleer om alle overschrijvingen weer te zien.

Maak als volgt geld over naar een andere rekening (van uzelf of iemand anders):

  • Tik bovenin op Overschrijven. Tik op de smartphone eerst op de rekening waarvandaan u wilt overschrijven.
  • Een kleiner venster opent. Bovenaan staat de rekening waarvan er afgeschreven wordt. Hebt u meerdere rekeningen? Veeg dan van rechts naar links en andersom door de verschillende rekeningen. Zorg dat de juiste rekening in beeld staat.
  • Tik in het veld naast het euroteken en vul het bedrag in.
  • Tik in het veld onder 'Naam ontvanger' en typ de naam van de ontvanger van het geld. Staat deze persoon in het adresboek, dan verschijnen er tijdens het typen suggesties. Tik eventueel op de juiste suggestie.
  • Tik, indien nodig, in het veld onder 'Rekeningnummer (IBAN)' en vul het rekeningnummer in.
  • Vul eventueel een omschrijving of betalingskenmerk in. Dit is soms nodig  bij betalingen aan winkels, instanties of bedrijven.
  • Tik op het veld onder 'Inplannen. Kies wanneer het geld overgemaakt moet worden. Standaard maakt u eenmalig het bedrag direct over. Pas dit zo nodig aan:
    • Tik op Frequentie en kies in het menu hoe vaak de betaling gedaan moet worden. Standaard is het eenmalig.
    • Tik op Uitvoerdatum en selecteer in het menu de gewenste datum voor de (eerste) betaling.
    • Tik op Einddatum en selecteer in het menu de gewenste datum voor de laatste betaling. Standaard is er geen einddatum. Deze optie is alleen actie als u gekozen hebt voor meerdere overboekingen.
    • Bij 'Aantal' ziet u het totaal aantal overschrijvingen, als u meerdere betalingen inplant.
  • Tik op Gereed.
  • Controleer de gegevens. Staat alles goed?
  • Tik op Inplannen.
  • Typ uw vijfcijferige mobiele pincode in om de betaling te versturen.
  • De betaling wordt verzonden. U ziet een bevestiging in beeld. Tik op het kruisje om de bevestiging te sluiten.

U keert terug naar het overzichtsvenster.

Een betaalverzoek is een handige manier om geld terug te vragen van iemand anders. Bijvoorbeeld als u iets hebt voorgeschoten. Maak een betaalverzoek aan via de app van ING en stuur het verzoek door via bijvoorbeeld WhatsApp. De ontvanger tikt de link in de app aan, en kan via zijn eigen bankierapp het geld terugbetalen. Die persoon hoeft dus geen klant van ING te zijn. Maak zo een betaalverzoek aan:

  • Tik linksboven op het pictogram met de streepjes. (Hier kan een getal doorheen staan, dit geeft het aantal ongelezen berichten vanuit ING aan.)
  • Tik op Betaalverzoeken.
  • Tik rechtsboven op het plusteken.
  • Typ het bedrag in dat u wilt ontvangen.
  • Tik op Verder.
  • Typ een omschrijving of tik op een van de suggesties van ING, zoals 'etentje'.
  • Veeg zo nodig iets omlaag en tik op Verder.
  • Tik, zo nodig, op de rekening waarop u het geld wilt ontvangen.
  • Tik op Maak betaalverzoek.
  • U ziet een samenvatting. Tik op Deel betaalverzoek.
  • Kies hoe u het betaalverzoek wilt delen. Wij tikken op WhatsApp.
  • Selecteer de juiste contactpersonen.
  • Tik op Volgende > Stuur.
  • Tik op Sluiten.
  • Tik op de drie streepjes > Overzicht om terug te gaan naar het overzicht.
  • De geselecteerde contactpersonen ontvangen een link. Met een klik op de link opent de app van hun bank en kunnen ze het geld overmaken. Zien of iedereen betaald heeft? Tik op het pictogram met de drie streepjes en daarna op Betaalverzoeken.
  • Tik op de naam van het verzoek. Hier staat welke mensen hebben betaald. Tik op het pictogram van de prullenbak als u het verzoekje wilt wissen.

Let op: betaalverzoeken zijn dertig dagen geldig. Daarna verdwijnen ze in de categorie 'Verlopen verzoeken'.

De app heeft allerlei mogelijkheden om mobiel bankzaken te regelen. Deze zitten allemaal in het menu. Open het door te tikken op het pictogram van de drie streepjes (eventueel met een getal er doorheen).

Daglimiet wijzigen
Standaard zit er een maximum aan het bedrag dat u per dag mag overmaken via de app. Wijzig dit via het menu > Instellingen > Daglimiet app. Wijzig het maximale bedrag via de schuifbalk. Tik linksboven op het pijltje om terug te keren naar het menu.

Vooruitkijken
Veel mensen hebben maandelijks dezelfde afschrijvingen, zoals de huur en de zorgverzekering. Via de functie 'Kijk vooruit' voorspelt de app welke mutaties eraan komen. Dit kan handig zijn om inzicht te krijgen in de financiën. Activeer de voorspelling via het menu > Instellingen > Kijk vooruit. Daar zet u deze functie aan of uit. Tik linksboven op het pijltje om terug te keren naar het menu.

Uitloggen
Log na het bankieren uit. Tik op de knop met de drie streepjes. Tik onderaan op Uitloggen.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.  

Hoe werkt het? 
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:  

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.

De koppeling verbreken 
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken: 

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van  Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
  • Google+: Als u op de Google+-knop hebt geklikt, wordt deze rood. Klik nogmaals op de knop om de koppeling te verbreken. 
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.