Menu Zoek

Bankieren met de ING-app

Bankieren met de app van INGMet de app ING Bankieren kunt u rekeningen inzien, geld overmaken, betaalverzoeken versturen en uw saldo op uw ING-rekening bekijken.

Veel mensen bankieren via de site van hun bank. Maar wist u dat de bankieren-apps zeker de moeite waard zijn? De app ING Bankieren is er voor de smartphone en tablet. Inloggen en betalen doen klanten met een zelfgekozen cijfercode of met een vingerafdrukscan/gezichtsherkenning op geschikte toestellen. Wie de app eenmaal probeert, merkt al snel welke voordelen die heeft ten opzichte van bankieren via de website.

Hebt u de app nog niet gedownload? Dan moet u voor het eerste gebruikt de ING Bankieren app nog activeren.

Log in met uw zelfgekozen cijfercode of met een vingerafdruk- of gezichtsherkenning. Een overzicht van de saldo's van al uw rekeningen opent. Op grotere schermen, zoals een tabletscherm, staan de meest recente af- en bijschrijvingen van de bovenste rekening ook in beeld.

In het bovenste deel staan de betaalrekeningen. Daaronder staan de spaarrekeningen. Bij een Oranje-rekening met meerdere spaarpotjes, staan ook deze potjes met hun saldo's vermeld. Hoe meer rekeningen en potjes u hebt, hoe meer saldo's er staan.

Tip: na enige tijd zonder activiteit, wordt u automatisch uitgelogd van de app. U kunt dan opnieuw inloggen om verder te bankieren.

Bekijk via de app de af- en bijschrijvingen. Net als op een papieren afschrift en bij internetbankieren, staan alle mutaties onder elkaar. De nieuwste staat bovenaan.

  • Tik op de gewenste rekening of op de naam die erbij staat.
  • Een overzicht met de inkomsten en uitgaven (gesorteerd op datum) opent. Achter afschrijvingen staat een bedrag met daarvoor een minteken. Bijschrijvingen krijgen een groen vlakje en een plusteken zodat ze meer opvallen. Tik op een af- of bijschrijving om meer details te zien, zoals het tijdstip van de betaling. Hier staat ook het rekeningnummer van de andere partij en de omschrijving.
  • Tik op het oranje pijltje linksboven om het overzicht van deze rekening weer te sluiten.

Wilt u een bepaalde betaling controleren?

  • Tik eventueel op de gewenste rekening.
  • Tik bovenaan in het mutatieoverzicht op het pictogram van een vergrootglas Pictogram vergrootglas.
  • Typ in de zoekbalk de naam van het bedrijf of de persoon.
  • Tik op het vergrootglas of op de Enter-toets.
  • De af- en bijschrijvingen die overeenkomen met het zoekwoord verschijnen in beeld. De datum van de betaling staat erbij. Tik op de betaling om details te zien.
  • Tik op het oranje pijltje links bovenin om terug te gaan naar het overzicht van zoekresultaten.
  • Tik nogmaals op het oranje pijltje bovenin om terug te gaan naar alle af- en bijschrijvingen.

Maak als volgt geld over naar een andere rekening (van uzelf of iemand anders):

  • Tik eventueel eerst op de gewenste rekening.
  • Tik bovenin het mutatieoverzicht op Overschrijven.
  • Een venster opent. Bovenaan staat de rekening waarvan er afgeschreven wordt. Hebt u meerdere rekeningen? Veeg dan van rechts naar links en andersom door de verschillende rekeningen. Zorg dat de juiste rekening in beeld staat.
  • Tik op '0,00' en vul het bedrag in dat u wilt overmaken.
  • Tik in het veld onder 'Naam ontvanger' en typ de naam van de ontvanger van het geld. Staat deze persoon in het adresboek, dan verschijnen er tijdens het typen suggesties. Tik eventueel op de juiste suggestie.
  • Tik, indien nodig, in het veld onder 'Rekeningnummer (IBAN)' en vul het rekeningnummer in.
  • Vul eventueel een omschrijving of betalingskenmerk in. Dit is soms nodig bij betalingen aan winkels, instanties of bedrijven.
  • Tik onder 'Inplannen' op Vandaag. Kies wanneer het geld overgemaakt moet worden. Standaard maakt u eenmalig het bedrag direct over. Pas dit zo nodig aan:
    • Tik onder 'Frequentie' op Eenmalig en kies in het menu hoe vaak de betaling gedaan moet worden. Standaard is het eenmalig.
    • Tik onder 'Uitvoerdatum' op de weergegeven datum en selecteer in het menu de gewenste datum voor de (eerste) betaling. Tik op OK.
    • Tik onder 'Einddatum' op Geen, selecteer in het menu de gewenste datum voor de laatste betaling en tik op OK. Standaard is er geen einddatum. Deze optie is alleen actie als u gekozen hebt voor meerdere overboekingen.
    • Bij 'Aantal' staat het totaal aantal overschrijvingen, als u meerdere betalingen inplant. Standaard, wanneer u een eenmalige betaling inplant (of meerdere betalingen zonder einddatum), staat hier 'onbeperkt'.
    • Tik op Klaar.
  • Controleer de gegevens. Staat alles goed?
  • Zet eventueel een vinkje voor Voeg toe aan adresboek als u vaker geld naar dit rekeningnummer gaat overmaken.
  • Tik op Bevestigen.
  • Typ uw vijfcijferige code of gebruik de vingerafdruk/gezichtsherkenning om de betaling te versturen.
  • De betaling wordt verzonden. Een bevestiging verschijnt in beeld. Tik op OK om de bevestiging te sluiten.

U keert terug naar het overzichtsvenster.

Een betaalverzoek is een handige manier om geld terug te vragen van iemand anders. Bijvoorbeeld als u iets hebt voorgeschoten. Betaalverzoeken worden ook wel eens een 'Tikkie' genoemd. Maak een betaalverzoek aan via de app van ING en stuur het verzoek door via bijvoorbeeld WhatsApp. De ontvanger tikt op de link in de app, en kan via zijn eigen bankierapp het geld terugbetalen. Die persoon hoeft dus geen klant van ING te zijn. Maak zo een betaalverzoek aan:

  • Tik bovenin op Betaalverzoek. Of tik op de rekening waarmee u het geld wilt terugvragen en bovenin op Betaalverzoek.
  • Tik op '0,00' en typ het bedrag dat u wilt terugvragen.
  • Tik op Verder.
  • Typ een omschrijving of tik op een van de suggesties van ING, zoals 'Etentje'.
  • Tik, indien nodig, op de rekening waarop u het geld wilt ontvangen.
  • Tik op Nieuwbetaalverzoek.
  • Een nieuw venster opent met daarin een overzicht. Tik op Deel betaalverzoek.
  • Kies hoe u het betaalverzoek wilt delen. Wij tikken op WhatsApp.
  • Selecteer de juiste contactpersoon of contactpersonen.
  • Tik rechtsonder op het pijltje om het betaalverzoek te versturen.
  • Pas het bericht dat ING automatisch maakt eventueel aan. Zorg er wel voor dat de link blijft staan. Verzend het bericht.

U kunt in de app bijhouden wie er allemaal heeft betaald. Open daarvoor de app en tik in het menu onderin op Opdrachten > Betaalverzoeken. Tik op de naam van het verzoek. Hier staat onder 'Betaald door' welke mensen al hebben betaald. Ziet u dit niet staan, dan heeft nog niemand u terugbetaalt.

Let op: betaalverzoeken zijn vierendertig dagen geldig. Daarna verdwijnen ze in de categorie 'Verlopen'.

De meestgebruikte opties van de ING Bankieren app staan onderin. Maar met de app regelt u meer bankzaken. Deze opties zitten in het menu. Tik rechtsboven op het pictogram van het poppetje Pictogram poppetje en open het menu. Alle onderstaande stappen verlopen via dit menu.

Daglimiet wijzigen

Standaard zit er een maximum aan het bedrag dat u per dag mag overmaken via de app. Wijzig dit als volgt:
  • Tik op Instellingen > Daglimiet app.
  • Tik op het bedrag dat hier automatisch is ingevuld en typ zelf een andere limiet.
  • Tik op Instellen.
  • Mogelijk krijgt u een veiligheidswaarschuwing van ING. Tik op Doorgaan.
  • Typ de cijfercode.
  • Tik op Gereed.
  • Tik linksboven op het pijltje om terug te keren naar het menu.

Vooruitkijken

Veel mensen hebben maandelijks dezelfde afschrijvingen, zoals de huur en de zorgverzekering. Via de functie 'Kijk Vooruit' voorspelt de app welke mutaties eraan komen. Dit kan handig zijn om inzicht te krijgen in de financiën. Controleer aan de hand van onderstaande stappen in het menu of deze functie aanstaat:
  • Tik op Instellingen en veeg naar beneden tot App-instellingen.
  • Tik op Kijk Vooruit.
  • Achter 'Kijk Vooruit' staat 'Aan' of 'Uit'. Wilt u de keuze wijzigen, tik dan onderaan op Zet Kijk Vooruit aan of Zet uit om de functie aan of uit te zetten.
  • Tik linksboven op het pijltje om terug te keren naar het menu.

De optie 'Kijk vooruit' toont, indien u het hebt ingeschakeld, voortaan in het mutatieoverzicht.

Uitloggen

Log na het gebruik van de ING Bankieren app uit. Tik rechtsboven op het pictogram van het poppetje. Tik onderin op Uitloggen . Dit hoeft overigens niet. Als u de app afsluit, bent u automatisch uitgelogd.
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.