Post in Berichtenbox op MijnOverheid
.png)
We regelen veel overheidszaken online. Bekijk berichten van bijvoorbeeld de Belastingdienst in de digitale Berichtenbox op MijnOverheid.nl.
Digitale post in de Berichtenbox
De overheid communiceert steeds vaker digitaal. Iedereen moet op termijn alle brieven van de overheid digitaal kunnen ontvangen. Van een brief van de Belastingdienst, de gemeente, het waterschap tot het UWV. Of berichten over uw AOW, paspoortverlening of een apk-keuring van de auto. Al die berichten komen in de digitale brievenbus van de overheid terecht: de Berichtenbox. Die is te vinden op MijnOverheid.nl of in een speciale app. Hebt u MijnOverheid nog niet eerder gebruikt? Lees eerst het artikel 'Hoe werkt MijnOverheid?'
Berichtenbox openen
Staat er een nieuw bericht in de Berichtenbox? Dan krijgt u daar een mail over op het door u opgegeven e-mailadres. Let op: in deze mail staat nooit een link. Ga altijd zelf naar MijnOverheid.nl om het bericht te lezen. Doe dit als volgt:
- Surf naar https://mijn.overheid.nl/
- Klik op Inloggen met DigiD.
- Kies of u wilt inloggen met de DigiD-app of met de gebruikersnaam en het wachtwoord, en log in.
- Vaak staat er een lijst(je) met nieuwe organisaties die digitale berichten versturen. Zet eventueel een vinkje als u hun digitale berichten wilt ontvangen. Let op: u ontvangt van deze organisaties dan geen papieren post meer. Klik op Opslaan.
- Er verschijnt een lijst met de meest recente berichten. Klik op Berichtenbox om alle post te zien.
- Klik op een bericht om het te lezen.
- Vaak stuurt een organisatie een bijlage mee. Die staat onder 'Bijlage(n)'. Klik op de titel van de bijlage en open het document of sla het op de computer op.
- Klik eventueel op onderaan op Verplaats naar archief om de brief te archiveren.
- Klik op Ga terug naar inbox om weer het overzicht van alle post te openen.
- Klaar met het lezen van de (nieuwe) post? Klik rechtsboven op Uitloggen.
Meldingen via e-mail
Is er een nieuw bericht, maar hebt u daar geen melding van ontvangen? Controleer of deze optie juist is ingesteld.
- Klik op de startpagina van de Berichtenbox op Instellingen.
- Controleer het e-mailadres onder 'E-mailadres'. Klopt het adres niet of wilt u liever een ander e-mailadres gebruiken? Pas dit zo aan:
- Klik op Ander e-mailadres gebruiken.
- Typ het e-mailadres waarop de melding moet komen.
- Klik op Opslaan.
- Controleer of onder 'Meldingen' de onderstaande opties aan staan. Is dit niet het geval, klik dan op Uit zodat het schuifje groen wordt.
- 'Melding als er nieuwe post is'.
- 'Herinneringen als u post nog niet hebt geopend'.
- 'Melding bij statuswijziging'.
- Klik op Opslaan.
- Klaar? Klik op Uitloggen.
Liever geen digitale post
Pas op MijnOverheid.nl de lijst aan met instanties waarvan u digitale post wilt ontvangen:
- Klik op Instellingen.
- Onder 'Organisaties Berichtenbox' staan verschillende categorieën. Bijvoorbeeld 'Landelijke organisaties' en 'Gemeenten'. Klik op een categorie.
- Er staat een vinkje voor elke overheidsorganisatie waarvan u digitale post ontvangt. Liever géén digitale post van een overheidsorganisatie (en dus alleen papieren post)? Haal het vinkje ervoor weg. Bij 'Belastingdienst' kunt u het vinkje niet verwijderen. Wilt u toch papieren post, neem dan contact op met de Helpdesk Digitale Post.
- Klik onderin op Opslaan.