Menu Zoek

Makkelijk op pad met een e-ticket

e-tickets scannen(1)

E-tickets vervangen steeds vaker de papieren toegangs- of vervoersbewijzen. Superhandig en snel.

E-tickets worden steeds vaker gebruikt: voor bioscopen, attractieparken, vliegreizen en treinreizen. Zo'n ticket is een online toegangs- of vervoersbewijs dat u via internet koopt. Het is dus gewoon een kaartje, maar staat dan in uw mail of een speciale app, zoals bij 'tickets' in de NS-app. Geen papieren ticket dus. U opent het juist op de pc, smartphone of tablet. Op de ticket staat een code die u moet laten scannen. Toch zijn niet alle tickets die u via de mail ontvangt, e-tickets. Meestal is het dan een pdf die u moet uitprinten. Lees daarom goed wat er op het ticket staat. Soms staat meer informatie in de mail die bij het e-ticket hoorde of op de website van de organisator.

Regel een paar zaken voordat u gaat reizen of naar een evenement gaat. Het is handig om van tevoren het ticket al te downloaden. Check bijvoorbeeld of de juiste app al op de telefoon staat en installeer deze zo nodig. Laad ook de batterij van de telefoon op. U kunt namelijk geen ticket laten zien, wanneer de batterij leeg is. Het is dan ook handig om het ticket te delen met de personen waar u mee op pad gaat; mocht iemand een lege telefoon hebben, dan kan het ticket via een andere telefoon gescand worden.

Een e-ticket moet gescand worden door een scanner. Soms is dit een vaste scanner zoals bij een NS-toegangspoortje of een mobiele scanner zoals bij een voetbalwedstrijd of concert. De scanners hebben hiervoor wel genoeg licht nodig. Zet daarom de helderheid van de smartphone hoger, zodat het ticket goed leesbaar is. Lees hier hoe dat werkt op een Android-telefoon of iOS-apparaat.

    Delen via:
    Wat betekenen deze knoppen?
    Wat betekenen deze knoppen?
    Sluiten

    U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

    Hoe werkt het?
    Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

    • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
    • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
    • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
    • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

    De koppeling verbreken
    U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

    • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
    • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
    Woordenboek

    Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
    Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

    De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.