Gegevens sorteren in Excel

Artikel

Het rekenprogramma Excel kan de gegevens in een Excel-bestand sorteren. Handig wanneer u bijvoorbeeld een adreslijst wilt rangschikken op alfabet.

Niveau:
Eenvoudig
Waardering:
4,9 / 5 (7 stemmen)
Edwin van Amstel
Edwin van Amstel
Gewijzigd op 10 jul 2023

Waarom sorteren?

In een adreslijst hebt u bijvoorbeeld in de eerste rij, per kolom, de titels 'Voornaam', 'Achternaam', 'Geboortedatum', 'Adres', 'Postcode' en 'Plaats' opgenomen. Het document vult u steeds aan met nieuwe gegevens. Op een gegeven moment wordt dat onoverzichtelijk, tenzij u de rijen sorteert. Dat kan bijvoorbeeld op alfabet.

Gegevens sorteren

  • Klik op een cel waar gegevens in staan. Bijvoorbeeld een achternaam of een geboortedatum. Het kan een willekeurig item zijn in de rij.
  • Klik op het tabblad 'Start' op Sorteren en filteren.
  • Klik op de gewenste sortering.
    • Bevat de cel tekst dan kunt u kiezen uit 'Sorteren van A naar Z' of andersom.
    • Bevat de cel een getal dan kunt u kiezen uit 'Sorteren van laag naar hoog' of andersom.
    • Bevat de cel een datum dan kunt u kiezen uit 'Sorteren van oud naar nieuw' of andersom.

Excel sorteert de gegevens direct op bijvoorbeeld achternaam of geboortedatum.

Sorteren kan ook als volgt:

  • Klik met de rechtermuisknop op een cel waar gegevens in staan.
  • Klik op Sorteren > [de gewenste sorteeroptie].

 

Inhoudsopgave
Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Bekijk meer artikelen met de categorie:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven