Menu Zoek

Veilig en gemakkelijk inloggen met iDIN

idin(1)

IDIN gebruikt de iDEAL-methode om in te loggen. Handig én veilig.

Online identificatie aan de hand van gebruikersnaam en wachtwoord blijft lastig. Gebruikers moeten steeds opnieuw wachtwoorden bedenken en onthouden. Er is dus wel een risico dat mensen kiezen voor gemakkelijk te onthouden wachtwoorden. Die daarom ook gemakkelijk te raden zijn. Bovendien is er altijd de dreiging wachtwoorden kwijt te raken of te vergeten. Kortom: online identificatie moet beter, gemakkelijker en veiliger kunnen.

Dat is in het kort de achtergrond van iDIN. Deze dienst pakt online identificatie anders aan. Niet voor niets lijkt de schrijfwijze 'iDIN' op die van 'iDEAL'. iDIN werkt op exact dezelfde manier als iDEAL.

IDIN gebruikt dezelfde identificatiemethode als uw bank voor het internetbankieren. Als u bijvoorbeeld klant bent bij ABN Amro, logt u in met uw rekeningnummer, pasnummer en een door de e.dentifier gegenereerde code.

Zeker voor wie al regelmatig internetbankiert zal iDIN een zegen zijn. Nooit meer inloggegevens onthouden. En iDIN is net zo veilig als iDEAL.

ABN AMRO Bank, ASN Bank, ING, Rabobank, RegioBank, SNS bank en Triodos Bank bieden iDIN aan. Wie internetbankiert bij deze banken, kan meteen gebruikmaken van iDIN.

Op het moment kan iDIN worden gebruikt bij:

  • Aangetekend Mailen;
  • Aegon;
  • Allianz;
  • Ardanta;
  • Belastingdienst;
  • BKR;
  • Florius;
  • GoCredible;
  • Interbank;
  • Kedin;
  • Mijn verzekeringen op een rij;
  • Mobiel.nl;
  • Nimbles;
  • Ondertekenen.nl;
  • ONVZ Zorgverzekeraar;
  • OPR Bedrijfskrediet;
  • Payper;
  • Peaks;
  • Stichting Online Betalen;
  • ValidSign;
  • Verloning.nl;
  • ZYNYO.

In het filmpje hieronder laat Betaalvereniging Nederland zien hoe iDIN werkt.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.