Tweestapsverificatie bij een Apple ID

Artikel

Voeg met tweestapsverificatie een extra beveiligingslaag aan een account toe. Hoe werkt dat bij een Apple ID?

Niveau:
Gemiddeld
Waardering:
5,0 / 5 (1 stem)
SeniorWeb
SeniorWeb
Gewijzigd op 23 nov 2023

Waarom tweestapsverificatie?

Het goed beveiligen van accounts is belangrijk. Alleen een wachtwoord is niet meer genoeg. Zodra dat in verkeerde handen komt, kunnen vreemden allerlei privégegevens inzien. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij een datalek bij een webdienst. Daarom bestaat er tweestapsverificatie. Naast het wachtwoord identificeert de eigenaar van het account zich ook nog op een andere manier. Bijvoorbeeld met een vingerafdrukscan of code op een ander (mobiel) apparaat. Blijkt het wachtwoord gestolen, dan kan dankzij tweestapsverificatie toch niemand bij uw gegevens komen.

Twee-factor-authenticatie van Apple

Tweestapsverificatie is eigenlijk een vorm van legitimeren. Misschien kent u deze techniek al van uw bank. Bezitters van een Apple ID kunnen ook tweestapsverificatie instellen. Verhoog daarmee de veiligheid van dit account. Apple noemt de functie tegenwoordig twee-factor-authenticatie.

Met twee-factor-authenticatie bevestigen gebruikers hun identiteit via andere vertrouwde Apple-apparaten. Bezoekt iemand bijvoorbeeld met een browser iCloud om persoonlijke foto’s te bekijken? Naast opgave van het Apple ID-wachtwoord dient diegene zich ook op een andere manier te legitimeren. Als diegene een iPhone of iPad bezit, verschijnt hierop een melding met een code. Geef toestemming om een zescijferige verificatiecode te tonen. In dit voorbeeld typt de gebruiker zes cijfers in de browser om toegang tot iCloud te krijgen. Naast iCloud komen gebruikers van Apple-apparaten twee-factor-authenticatie ook bij allerlei andere (web)diensten tegen.

Verificatiecode op iPhone

Twee weken proeftijd

Apple hecht veel waarde aan twee-factor-authenticatie. Zodra deze functie is ingeschakeld, begint een proeftijd van twee weken. Bevalt de functie niet, dan is het binnen deze termijn nog mogelijk om er vanaf te zien. De instructies hiervoor staan in een bevestigingsmail. Na twee weken is het niet meer mogelijk om twee-factor-authenticatie uit te schakelen. De Apple ID heeft dan voor altijd een extra beveiligingslaag.

Twee-factor-authenticatie op iPhone of iPad

Gebruikt u nog geen twee-factor-authenticatie? Schakel deze functie dan in op een iPhone of iPad. Dat werkt zo:

  • Tik op Instellingen. Dat is het pictogram van het tandwiel.
  • Tik bovenaan op uw naam.
  • Tik op Inloggen en beveiliging.
  • Tik op Twee-factor-authenticatie aan.
  • Tik op Ga door.
  • Typ een correct telefoonnummer. Apple verstuurt zo nodig via sms of een gesproken oproep verificatiecodes naar dit nummer.
  • Tik op Volgende.
  • Typ de ontvangen verificatiecode om twee-factor-authenticatie in te schakelen.

Zijn er beveiligingsvragen voor uw Apple ID ingesteld? In dat geval verschijnt er een extra stap. Beantwoord de beveiligingsvragen.

Twee-factor-authenticatie op Mac

Gebruikt u nog geen twee-factor-authenticatie? Schakel deze functie dan in op een Mac. Dat werkt zo:

  • Klik linksboven in de menubalk op het Apple-logo. Dat is het pictogram van de appel.
  • Klik op Systeemvoorkeuren (tot MacOS 12 Monterey) of Systeeminstellingen (MacOS 13 Ventura).
  • Klik op Apple ID.
  • Klik op Wachtwoord en beveiliging.
  • Klik bij ‘Twee-factor-authenticatie’ op de blauwe knop Schakel in.

Overzicht vertrouwde Apple-apparaten

Apple werkt voor twee-factor-authenticatie met vertrouwde apparaten. Deze apparaten zijn gekoppeld aan uw Apple ID. Vraag hiervan eenvoudig een overzicht op. Dat werkt zo:

  • Ga naar appleid.apple.com.
  • Klik op Log in.
  • Typ het e-mailadres van de Apple ID.
  • Klik op het pijltje.
  • Typ het wachtwoord.
  • Klik op het pijltje.
  • Er is een bericht met een verificatiecode gestuurd naar uw iPhone (of andere telefoon), iPad of Mac. Typ deze zescijferige code.
  • Klik op Log in en beveiliging Accountbeveiliging.
  • Zie welke apparaten en telefoonnummers er voor twee-factor-authenticatie zijn ingesteld. Klik eventueel op het blauwe plusteken om een tweede telefoonnummer op te geven. Voer in dat geval het nummer in en selecteer Sms of Gesproken oproep. Klik daarna op Ga door.
  • Hebt u een Apple-apparaat niet meer in bezit? Klik achter dit apparaat op het blauwe pijltje. Klik daarna onderaan op Verwijder van account.
Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Bekijk meer artikelen met de categorie:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven