U bent hier:
Herken bankhelpdeskfraude en voorkom oplichting
Artikel
Trap niet in neptelefoontjes van de bank. Het lijkt alsof de bank belt met hun echte telefoonnummer. Toch zijn hier criminelen aan het werk.


Wat is bankhelpdeskfraude?
Ieder jaar worden veel mensen slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Daarbij doet een oplichter zich aan de telefoon voor als bankmedewerker. Volgens hem of haar is er iets mis met de bankrekening of de instellingen van het internetbankieren. De oplichter vraagt persoonlijke informatie waarmee hij of zij bij het geld kan. Denk aan uw inloggegevens of pincode. Soms vragen ze om geld over te boeken. Of om internetbankieren te starten en samen de stappen te volgen.
Spoofing-telefoontjes
Oplichters hebben nog een speciale truc: telefoonnummer-spoofing. Op het telefoonscherm staat een ander nummer dan waarmee de oplichters bellen. Zo lijkt het net of u gebeld wordt door het echte nummer van de bank. Tijdens het gesprek spelen de oplichters hier op in. Ze vragen het telefoonnummer te vergelijken met dat op de website van de bank. Zo proberen ze vertrouwen te winnen.
Wat kan ik doen tegen bankhelpdeskfraude?
Wees altijd alert tijdens een telefoontje van de bank. Persoonlijke gegevens of inlogcodes zijn privé. Officiële medewerkers vragen daar nooit om. Geef deze daarom nooit af! Log ook niet samen in op uw bankrekening. Verder vragen bankmedewerkers ook nooit om geld over te maken naar een 'veilige rekening'. Bij verdachte activiteiten blokkeert de bank uw rekening. Ze laten u geen geld overmaken.
Vermoedt u een oplichter aan de telefoon te hebben? Kap het gesprek dan af. Laat u niet ompraten en verbreek de verbinding. Zoek zelf het nummer van de bank op. Bel de bank om na te vragen of u net gebeld bent.
'Check het gesprek' van ING
Klanten van de ING Bank hebben nog een andere optie. De bank heeft voor haar klanten een speciale functie tegen bankfraude. In hun app zit de knop 'Belt ING? Check het gesprek’. Daarmee controleert u of u echt verbonden bent met een ING-medewerker. Inloggen in de app is hiervoor niet nodig. Het werkt zo:
- Open tijdens het telefoongesprek de ING-app.
- Tik onder het toetsenbord op de knop Belt ING? Check het gesprek.
- Vul uw eigen telefoonnummer in. Dus het nummer waarop u wordt gebeld. Dat kan een mobiel of een vast nummer zijn.
- Tik op Check het gesprek.
- De app geeft aan of ING met u belt. Zo niet, hang dan op en bel de alarmlijn van de bank. Tik op Bel de ING Alarmlijn.
- De app Telefoon opent en het alarmnummer staat al ingevuld. U hoeft alleen nog maar op het telefoontje te tikken om te bellen.
'Gesprek check' van ABN AMRO
ABN AMRO heeft ook een controlemogelijkheid om bankfraude tegen te gaan. Wie gebeld wordt door de bank, kan vragen om een ‘Gesprek Check’. De bankmedewerker stuurt dan een bericht naar de ABN AMRO-app of ABN AMRO Internet Bankieren. Dit bevestigt dat hij/zij echt een medewerker van de bank is.
Het werkt zo:
- Vraag de persoon aan de telefoon om te bevestigen dat hij/zij echt een medewerker is van ABN AMRO.
- De medewerker stuurt een bericht naar de app of de online bankomgeving van ABN AMRO.
- Ziet u het bericht verschijnen? Dit betekent dat u echt contact hebt met een bankmedewerker.
Krijgt u geen bericht binnen? Hang dan direct op! Bel daarna de alarmlijn van de bank.
'Controleer je gesprek' van Rabobank
Wordt u gebeld door iemand die zegt van Rabobank te zijn? Doe dit:
- Zeg: 'Hebt u een momentje, ik moet even iets controleren'.
- Hang niet op, maar open de app van Rabobank. Wissel dus even van app.
- Tik onderaan op Hulp.
- Tik bovenaan op Bel.
- Tik op Controleer je gesprek of Controleer nu. Scrol daarvoor iets omlaag.
- Eén van de drie resultaten komt in beeld:
- Je belt met Rabobank - Er is dus niks aan de hand. Hervat het gesprek.
- Je belt niet met Rabobank - Hang op:
- Wissel weer terug naar de app Telefoon.
- U hoeft de beller niks uit te leggen. Tik op de rode telefoonhoorn.
- De informatie kan niet worden opgehaald - Dat is bijvoorbeeld door een storing. Probeer het opnieuw of hang op.
- Opgehangen? Bel zelf naar de Rabobank op het bekende nummer. En vraag of het klopt wat er in het vorige gesprek is gezegd.
Bent u geholpen met dit artikel?
Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.
Meer over dit onderwerp
Hoe herken ik een neptelefoontje?
Wees op uw hoede als een vriendelijke dame van Microsoft of een medewerker van de bank belt. Grote kans dat het een neptelefoontje is.
Microsoft belt nooit!
Voortdurend zijn er berichten over oplichters die mensen bellen en zich voordoen als medewerkers van Microsoft. Trap er niet in en hang op.
Bekijk meer artikelen met de categorie:
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.