Menu Zoek

Hoe werkt MijnOverheid

150817_MijnOverheid
MijnOverheid is een beveiligde omgeving op internet waar persoonlijke informatie over overheidszaken gebundeld is.

Op de website Mijn.overheid.nl staat in een beveiligde omgeving hoe u geregistreerd bent bij de overheid en bekijkt u lopende zaken bij (steeds meer) overheidsinstanties. Volg daar bijvoorbeeld hoe het ervoor staat met de vergunning voor een dakkapel of een aanvraag van een uitkering. Ook krijgt u via MijnOverheid berichten van overheidsinstanties. Bijvoorbeeld van de Belastingdienst wanneer u aangifte kunt doen, of van de gemeente wanneer uw identiteitsbewijs verloopt. Globale informatie over MijnOverheid, ziet u in deze video. De video is gemaakt door de overheid. Alleen al vanwege de berichtgeving van de Belastingdienst is het aan te raden bekend te raken met deze online omgeving.

Voordat u bij de gegevens op MijnOverheid kunt, moet u uw account activeren. Doe dit met uw persoonlijke DigiD. Hebt u dit al eens gedaan, dan kunt u direct inloggen. Sla het activeren dan over. 

Activeer het account voor MijnOverheid als volgt: 

  • Surf naar https://mijn.overheid.nl/
  • Klik onder 'Activeer uw MijnOverheid account' op Activeren
  • Log in met DigiD. Vul uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord in. 
  • Klik op Inloggen
  • Als u hebt ingesteld dat u altijd wilt inloggen met een sms-code, krijgt u nu een sms. Vul de code in het scherm in en klik op Volgende
  • Ga ermee akkoord dat u van de genoemde organisaties in de Berichtenbox, digitale post op MijnOverheid ontvangt. Zet een vinkje bij Ja, ik ga akkoord
  • Klik op Ga naar MijnOverheid
  • Geef aan dat u een e-mail wilt ontvangen als er een nieuw bericht is. Klik daarvoor op Ja
  • De gebruikersnaam (schermnaam) is al ingevuld. Dit is standaard uw naam. Wijzig hem eventueel door achter 'schermnaam' te klikken op het pictogram van het potlood. 
  • Typ achter 'E-mailadres' uw e-mailadres. 
  • Klik op Bewaren
  • Om te controleren of het e-mailadres correct is, ontvangt u een e-mail met een verificatiecode. Open de e-mail en noteer de code. Let op: sluit het venster waarin u bezig bent om MijnOverheid te activeren, niet! 
  • Klik in het venster van MijnOverheid.nl in het veld onder 'Verificatiecode'. Vul de code die u via de mail hebt ontvangen in. Deze code is hoofdlettergevoelig.  
    MijnOverheid activeren
  • Klik op Verifiëren.
  • Het account is nu geactiveerd.

Log als volgt in bij MijnOverheid:  

  • Surf naar https://mijn.overheid.nl/
  • Klik op Inloggen
    Inloggen bij MijnOverheid
  • Vul uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord in en klik op Inloggen.
  • Vul indien nodig de sms-code in en klik op Volgende
  • Wanneer u inlogt kan een overzicht tonen van nieuwe organisaties die zijn aangesloten op de Berichtenbox. Zet eventueel een vinkje voor Ja, ik ga ermee akkoord dat ik ook van deze organisaties post in mijn Berichtenbox kan ontvangen, en dus niet meer op papier. Klik vervolgens op Ga verder naar MijnOverheid.

MijnOverheid bestaat uit drie onderdelen: Berichtenbox, Lopende zaken en Persoonlijke gegevens. Daar gaan we in de rest van dit artikel op in. 

Onderdeel van MijnOverheid is de Berichtenbox. Hierin ontvangt u digitale post van overheidsinstanties. Welke organisaties dat op dit moment zijn, ziet u door na het inloggen te klikken op Instellingen. De organisaties waarvan u berichten kunt ontvangen in de Berichtenbox staan onder 'Organisaties Berichtenbox'. 

Hoe u berichten bekijkt in de Berichtenbox van MijnOverheid leest u in de tip 'Post van de overheid in uw Berichtenbox'.

Vooral gemeentes (maar nog niet alle) zijn aangesloten bij het onderdeel 'Lopende zaken'. Hier staat een overzicht van zaken als een vergunningsaanvraag, een subsidieverzoek of een klacht. U ziet wat de status hiervan is. 

  • Klik in het menu op Lopende zaken
  • Klik op Aangesloten organisaties om te zien of de organisatie die voor u van belang is ook al is aangesloten op MijnOverheid.

Bij 'Persoonlijke gegevens' ziet u hoe u geregistreerd staat in de Basisregistratie Personen, maar bijvoorbeeld ook wat er met betrekking tot u in het Kadaster staat. 

  • Klik in het menu op Persoonlijke gegevens
  • Scrol naar beneden om te bekijken welke gegevens u allemaal kunt inzien. Staat er aan de rechterkant een pijl MijnOverheid pijl, dan vraagt u via die link binnen MijnOverheid informatie op. Staat er een vierkant met daarin een pijl MijnOverheid link, dan gaat u naar een andere website van de overheid. Klik bijvoorbeeld op Basisregistratie personen
  • Uw naam en adresgegevens staan in beeld. Onder het menu kunt u ook de volgende onderdelen raadplegen: Familie, Nationaliteit, Paspoort en ID-kaart en Inschrijving. Klik bijvoorbeeld op Paspoort en ID-kaart.
  • U ziet de verloopdatum en het documentnummer van uw identiteitsbewijs of -bewijzen.

Klopt er iets niet aan de gegevens? Neem dan contact op met de gemeente waar u op dit moment bent ingeschreven. De contactgegevens van de gemeente staan rechts in beeld.

Hebt u hulp nodig? Ga naar www.belastingdienst.nl/digitalepost voor meer informatie. Scrol naar beneden en klik op Hulp ontvangen voor meer informatie over hoe u een DigiD aanvraagt of MijnOverheid activeert.

Woordenboek
Home Sluiten
Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.