Zoeken
Menu Zoek

Outlook.com: beginnen met e-mail

Outlook.com is de webmaildienst van Microsoft. Het is te gebruiken met de oudere e-mailadressen van Microsoft, zoals diegene die eindigen op @hotmail.com en @live.com. Maar u kunt er ook een nieuw e-mailaccount aanmaken. Dat eindigt dan op @outlook.com

Van oorsprong heette de maildienst van Microsoft Hotmail. Het bedrijf kocht het in 1997 voor 400 miljoen dollar van de oprichters. Sindsdien is het van Microsoft. Daarbij hoorden mailadressen die eindigden op @hotmail.com en @hotmail.nl. Een paar jaar geleden kwamen daar @live.nl en @live.com bij. Die mailadressen verstrekt Microsoft nog steeds, maar ze hebben alle pijlen ingezet op @outlook.com. Dat is het nieuwste mailadres en mailomgeving. Gebruikers van Hotmail.com en Live.com zijn ook allemaal overgezet op de nieuwe mailomgeving.
In dit artikel bespreken we de mailomgeving van Outlook.com. In dit artikel leest u hoe u met dit online programma werkt. U leert e-mails te openen en te versturen. Ook leest u hoe u een bijlage meestuurt met een e-mail en een handtekening aan uw e-mails toevoegt.
Om de maildienst en alle andere online diensten van Microsoft te kunnen gebruiken, hebt u een Microsoft-account nodig. Dat bestaat uit een mailadres (zoals van Hotmail, Live of Outlook.com) en een wachtwoord. Als u nog geen account hebt van Microsoft, lees dan het artikel ' Een Microsoft-account aanmaken '.
  • Om in te loggen bij Outlook.com gaat u op internet naar www.outlook.com
  • Klik eventueel op Aanmelden.
  • Typ in het veld 'E-mailadres, telefoonnummer of Skype-naam' uw e-mailadres.
  • Klik op Volgende.
  • Typ in het veld 'Wachtwoord' uw wachtwoord.
  • Wilt u automatisch aangemeld blijven, zet dan een vinkje voor Aangemeld blijven.
  • Klik op Aanmelden.

De eerste keer dat u zich aanmeldt, krijgt u mogelijk informatie te zien over de nieuwe functies van Outlook.com. Dat venster kunt u rechtsonder wegklikken via de knop Doorgaan naar Postvak IN.

Nadat u bent ingelogd, ziet u een overzicht van uw mailmappen en uw Postvak IN. U bent nu in uw postvak. Vanuit hier kunt u uw e-mails bekijken en beheren. Het is mogelijk dat Outlook.com er bij u anders uitziet. Links in uw postvak ziet u een menu met onder meer de mappen, zoals Ongewenste e-mail, Concepten en Verwijderde items.

U kunt een nieuwe map aanmaken, bijvoorbeeld om e-mails in te sorteren. Klik op het plusteken rechts naast het woord 'Mappen' om zelf een nieuwe map aan te maken. Typ de naam van de nieuwe map en druk op de Enter-toets.

Schermafbeelding van scherm

Microsoft is bezig met het invoeren van tabbladen in Outlook.com. Het Postvak IN wordt dan opgedeeld in twee delen. U ziet boven het overzicht van de mails in Postvak IN 'Prioriteit' en 'Overige' staan. Klik op zo'n tabblad om de bijbehorende e-mails te lezen. De e-mails waarvan Outlook denkt dat ze het belangrijkst voor u zijn, staan op het tabblad 'Prioriteit'. De overgebleven berichten staan op 'Overige', denk daarbij aan reclame.  Microsoft voert deze tabbladen geleidelijk in onder de gebruikers van Outlook.com. Het kan dus zijn dat u de tabbladen nog niet ziet. 

Wilt u geen gebruikmaken van deze tabbladen? Zet het dan uit. U hebt dan weer één Postvak IN.

  • Klik op het pictogram van het tandwiel Instellingen.
  • Klik op Opties.
  • Klik op onder het kopje 'Indeling' op Postvak IN met prioriteit.
  • Klik onder 'Wanneer u e-mail ontvangt' op Berichten niet sorteren.
  • Klik bovenaan op Opslaan.
  • Klik linksboven op Opties om het instellingenvenster te sluiten.

 

Achter Postvak IN in het linkerrijtje staat een cijfer. Dit is het aantal nieuwe e-mails dat u hebt ontvangen. Om uw ontvangen e-mails te lezen moet u klikken op Postvak IN. Hier ziet u in het middengedeelte al uw e-mails. Op de berichtregel staat de afzender, het onderwerp en de datum waarop de e-mail is verstuurd. Klik op de regel met deze informatie om de e-mail te openen. 

  • Ontvangen e-mails kunt u ook beantwoorden of doorsturen. Wilt u de afzender een e-mail terugsturen? Klik dan eerst op het bericht dat u wilt beantwoorden om de inhoud ervan te zien.
  • Klik op Beantwoorden. U kunt nu uw bericht typen.
  • Klik vervolgens op Verzenden om het bericht te versturen. Ook kunt u daar Verwijderen of het bericht tijdelijk opslaan als Concept. Concepten zijn mails waaraan u bent begonnen, maar die nog niet zijn verstuurd. Als u bijvoorbeeld even weg moet tijdens het typen van een mailtje, kunt u hem als concept opslaan.
  • Indien de afzender de e-mail naar meerdere personen heeft gestuurd, kunt u ook de mail beantwoorden naar alle betrokkenen. Klik hiervoor op het pijltje naar beneden naast 'Beantwoorden' en klik op Allen beantwoorden. Wanneer u voor deze keuze kiest betekent dit dat alle mensen die de eerste mail ontvangen hebben, uw reactie op deze mail toegestuurd krijgen.
  • U kunt een ontvangen e-mail ook doorsturen naar iemand anders. Klik hiervoor op het pijltje naar beneden naast 'Beantwoorden' en klik op Doorsturen. Nu moet u nog wel het e-mailadres van de gewenste ontvanger typen in het veld Aan. Vervolgens kunt u uw bericht typen en op Verzenden klikken.
  • Om zelf een e-mail te versturen klikt u bovenaan op de knop Nieuw.
  • Het venster waarin u een e-mail kunt schrijven opent.
  • Links typt u achter het woord 'Aan' het gewenste e-mailadres.
  • Klik op Onderwerp toevoegen om een onderwerp te kunnen typen.
  • Klik daarna in het grote, witte vlak. Typ uw bericht.
  • Klik bovenaan op Verzenden of onderaan op Verz.
    Afbeelding van scherm
  • U kunt ook een bijlage met uw e-mail meesturen, bijvoorbeeld een tekstdocument of een foto. Het versturen van een e-mail met bijlage gaat hetzelfde als bij stap 5. Echter moet u onderstaande handelingen extra uitvoeren voordat u op Verzenden klikt.
  • Klik boven naast 'Verzenden' op Bijvoegen.
    Afbeelding van scherm
  • In het venster zoekt u het bestand op dat u als bijlage wilt versturen.
  • Klik op Openen.
  • U kunt kiezen of u het bestand als OneDrive-bestand wilt bijvoegen of als kopie. Klik op uw keuze.
  • De bijlage wordt nu toegevoegd aan uw e-mail.

Om e-mails te verwijderen moet u eerst weer naar Postvak IN (of naar een andere map waarin een e-mail staat die u wilt verwijderen).

  • Klik op het vakje aan het begin van de berichtregel van de e-mail. U hebt de e-mail nu geselecteerd. Op de blauwe balk bovenaan verschijnen ineens meerdere mogelijkheden.
  • Klik op Verwijderen.
  • De e-mail komt nu in de map 'Verwijderde items' terecht. Deze map kunt u ook leegmaken. Klik op de map Verwijderde items. Klik bovenaan op Map leegmaken.

U kunt ook een handtekening maken die automatisch wordt toegevoegd aan alle e-mails die u schrijft. Het is geen echte handtekening, maar een boodschap die onderaan uw bericht komt te staan. Zoals: 'Groetjes, Henk en Marijke'.

  • Klik rechtsboven op het pictogram van een tandwiel Instellingen.
  • Klik op Opties
  • Klik onder het kopje 'Indeling' op E-mailhandtekening
  • Wilt u een handtekening toevoegen aan elk nieuw bericht dat u opstelt, zet dan een vinkje voor Mijn handtekening automatisch toevoegen aan nieuwe berichten die ik opstel.
  • Zet eventueel een vinkje voor Mijn handtekening automatisch toevoegen aan berichten die ik doorstuur of beantwoord wanneer u dit wilt.
  • Maak een handtekening en klik op Opslaan
  • Ga naar Postvak IN van Outlook.com en klik op Nieuw om een e-mail te schrijven waarin uw nieuwe handtekening staat.

Outlook.com gebruikt technologie, waarmee ongewenste e-mail wordt geblokkeerd voordat het in uw Postvak IN terechtkomt. Toch kan het gebeuren dat ongewenste berichten in uw postvak verschijnen, of dat gewenste berichten in de map Ongewenste e-mail worden gezet.

  • Als u een bericht krijgt waarvan u denkt dat het spam is, klikt u het selectievakje naast de berichttitel aan. Klik dan bovenaan in het menu op Ongewenste e-mail.
  • Als u een bericht in de map Ongewenste e-mail krijgt dat daar niet thuishoort, dan klikt u het selectievakje naast de berichttitel aan. Klik in het menu op Geen ongewenste e-mail.
Bent u klaar met e-mailen? Meld u dan af. Klik rechtsboven op uw naam of foto en dan op Afmelden . Op uw eigen computer is dit niet strikt noodzakelijk, als u de enige gebruiker bent of iemands anders (uw man/vrouw) de mails mag zien en lezen. Op openbare computers of bij andere mensen thuis moet u zich wel afmelden. Zo voorkomt u dat andere mensen uw mailaccount kunnen lezen en gebruiken.
Woordenboek
Home Sluiten
Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.