Zoeken
Menu Zoek

Rabo internetbankieren

Wie een rekening heeft bij de Rabobank, kan zijn rekeningen online beheren. 
Wilt u beginnen met Rabo Internetbankieren, dan kunt u dit aanvragen via de  website van de Rabobank . Het is gratis bij veel Rabobank-pakketten, zoals een Rabo Totaal-, Basis- of Riantpakket. U kunt Rabo Internetbankieren ook via de telefoon aanvragen. Hiervoor belt u met  uw lokale Rabobank .

De Random Reader is een apparaatje om in te loggen bij Rabo Internetbankieren. Samen met uw pincode en pinpas zorgt de Random Reader voor een veilige inlogprocedure. In de loop van 2014 en 2015 zal de Random Reader voor alle klanten vervangen worden door de Rabo Scanner. U krijgt schriftelijk bericht wanneer u de Rabo Scanner ontvangt.

Voor mensen met een visuele beperking is er de Random Reader Comfort, die groter is en alles kan voorlezen. Deze grote Reader kunt u aanvragen bij uw Rabobank-kantoor.

Zo logt u in bij Rabo Internetbankieren: 

  •  Ga naar de website van de Rabobank: www.rabobank.nl.  
  •  Klik op Internetbankieren of op Inloggen.   
  •  U komt in een inlogscherm. U hebt hier uw Random Reader nodig. Volg de aanwijzingen en klik tot slot op Inloggen.

Rabo Scanner
Hebt u al een Rabo Scanner (vervanger van de Random Reader)? Klik dan aan de linkerkant op de melding om met de scanner in te loggen. In een demonstratiefilmpje ziet u hoe u de scanner gebruikt.

Nu komt u in het overzichtscherm van Rabo Internetbankieren. Waarschijnlijk wilt u uw saldo bekijken of een betaling doen. Het saldo op uw rekening(en) ziet u al staan in het overzichtscherm. Boven uw rekening(en) ziet u staan 'Mijn widgets'. Wat dat zijn, laten we hier buiten beschouwing. Mocht u hier informatie in beeld hebben, dan kunt u dat verbergen. Klik daartoe op het min-teken naast 'Mijn widgets'.

Klik op een rekening om een overzicht te zien van alle overboekingen naar en van die rekening.

U ziet nu een overzicht van al uw laatste betalingen en stortingen van de afgelopen tijd. Om terug te gaan naar het overzicht van uw rekeningen, klikt u in het menu linksboven op Rekeningoverzicht.

20150812_rabo internetbankieren_stap 3

Wilt u geld overmaken van uw betaalrekening naar de rekening van iemand anders, klik dan in het linkermenu op  Nieuwe opdracht .

Er verschijnt een scherm waarin u alle gegevens kunt invullen: het bedrag dat u wilt overmaken, aan wie, en wanneer de overboeking moet plaatsvinden. Ook kunt u een omschrijving invullen van de betaling of een betalingskenmerk invullen in het geval van een acceptgiro.

  • Onder 'Van rekening' kunt u kiezen van welke rekening het geld moet worden afgeboekt (deze keuze hebt u alleen als u over meerdere rekeningen beschikt).
  • Als u geld over wilt maken naar een eigen rekening, bijvoorbeeld een spaarrekening, klikt u onder 'Ten name van' op het pictogram van het Adresboek. Vervolgens klikt u op de gewenste rekening onder 'Eigen rekeningen'.
  • U kunt bij 'Periode'  aangeven of de betaling vaker zal voorkomen. U kunt kiezen of dit bijvoorbeeld wekelijks is of maandelijks. Standaard staat hier ingevuld 'eenmalig'.
  • U kunt de verzenddatum van de opdracht aanpassen door een datum in te vullen bij 'Uitvoerdatum'. De overboeking wordt dan klaargezet in 'Te verwerken opdrachten' en op de gekozen datum verwerkt. U kunt hem tot aan de uitvoerdatum wijzigen of intrekken. Vult u geen datum in, dan wordt de opdracht direct uitgevoerd.
  • Als u een acceptgiro wilt betalen, vergeet dan niet het betalingskenmerk in te vullen.

Tip: plaats een vinkje bij Toevoegen aan adresboek. Het rekeningnummer en de rekeninghouder worden dan opgeslagen in het adresboek. De volgende keer hoeft u deze gegevens dan niet meer in te typen. U klikt op het pictogram van het Adresboek onder 'Ten name van' en selecteert het rekeningnummer.

Hebt u alles ingevuld, dan hebt u verschillende opties:

  • U klikt op Opslaan, nieuwe opdracht om na deze betaalopdracht nog een betaling te doen.  
  • U klikt op Opslaan, ga naar verzenden om de betaalopdracht direct te verzenden.
20150812_rabo internetbankieren_stap 5

U komt in het verzendscherm waarin u een of meer overboekingen ziet staan. U kunt hier de opdrachten nog wissen of wijzigen, door te klikken op het pictogram 'Wis' of 'Wijzig' achter de betaalopdracht. 

Kloppen de betaalopdrachten, dan klikt u op Opdrachten verzenden

U gaat nu uw betaalopdrachten definitief verzenden. U pakt de Random Reader en de bankpas er weer bij en volgt de aanwijzingen op het scherm.

Klik tot slot op Verzenden.

De betaalopdrachten zijn verstuurd. U komt nu in het scherm 'Ontvangen opdrachten', waarin wordt bevestigd dat uw betaalopdracht(en) zijn ontvangen en worden verwerkt.

Als u klaar bent met internetbankieren, moet u uitloggen. Dit doet u door rechtsboven te klikken op Uitloggen .
Op de website Steffie wordt internetbankieren met de Rabobank op een leuke en simpele manier uitgelegd. U kunt er zelfs oefenen met inloggen en betalen. U vindt het onderdeel hier: Steffie: internetbankieren .

In het linkermenu van Rabo Internetbankieren staan nog een paar functies die van pas kunnen komen:

  • Te verwerken opdrachten: overzicht van betalingen die in de toekomst plaatsvinden. 
  • Downloaden transacties: de betaalgegevens naar uw pc halen. Vink het formaat Rabobank aan als u de gegevens in een boekhoudprogramma wilt importeren. 
  • Rekening- en pasgegevens: bekijk de details van uw rekeningen, bijvoorbeeld welke passen eraan gekoppeld zijn en welke rente u betaalt bij rood staan (debetrente). 
  • Rekeningafschriften: als u rekeningafschriften niet meer per post wilt ontvangen, maar digitaal via Rabo Internetbankieren. 
  • FiNBOX: aanmelden bij bedrijven om hun nota's digitaal te ontvangen via Rabo Internetbankieren. Wanneer u zich eenmaal aangemeld hebt voor digitale nota's, kunt u ze hier inzien.
  • Geld Bestellen: bestel euro's en vreemde valuta. U kunt de valuta ophalen bij uw bank.

Ook de gegevens van andere Rabobank-producten kunt u inzien en wijzigen via de Rabobank-internetbankierwebsite.

  • Hebt u Interhelp of een Alles in één Polis bij de Rabobank, dan kunt u uw gegevens inzien door na het inloggen rechtsboven te klikken op Uw gegevens
  • Hebt u een hypotheek, belegging of lening bij de Rabobank, dan kunt u uw gegevens inzien door na het inloggen bovenaan te klikken op Hypotheken, Beleggen of Lenen.

In dit artikel hebt u de basis van internetbankieren bij de Rabobank geleerd en kennisgemaakt met enkele handige functies. 

Ging het te snel, of wilt u meer weten? Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Door de samenwerking tussen SeniorWeb en de Rabobank kunt u in veel SeniorWeb-Leercentra in het land een cursus Rabobank-internetbankieren volgen.
  • Steffie geeft in duidelijke taal  uitleg over pinnen, chippen en internetbankieren.
Auteur: TB
Gewijzigd: 12 augustus 2015
Printen Voeg toe aan mijn archief
Sluiten
Toevoegen aan archief

U moet inloggen om iets te kunnen toevoegen aan uw archief. Wilt u nu inloggen?

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.  

Hoe werkt het? 
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:  

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.

De koppeling verbreken 
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken: 

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van  Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
  • Google+: Als u op de Google+-knop hebt geklikt, wordt deze rood. Klik nogmaals op de knop om de koppeling te verbreken. 

Waardering

Klik op de sterren om dit artikel te waarderen: -/5 Stem!

SeniorWeb-leden vinden van dit artikel

avatar
SeniorWeb-lid op donderdag 6 augustus 2015 12:27:

Duidelijke uitleg, maar... ik heb Windows 10 geïnstalleerd en dus beschik ik nu over Microsoft Edge. Een goed werkende browser. Maar als ik inlog op de Rabobank.nl dan verschijnt in de adresregel geen https://, hetgeen de Rabobank wel voorschrijft. Hierover contact gehad met de bank, maar die heeft aangegeven niet te adviseren over de websites/browsers. Werd doorverwezen naar Microsoft. Daar ben ik verdwaald in een woud van FAQ's en een ondoordringbaar telefoonmenu (via mijn account bereikbaar). Kunt u mij laten weten hoe het precies zit. Het lijkt mij dat óf De Rabobank helderheid moet verschaffen ófwel Microsoft moet zorgen dat de https:// in de adresregel komt. Graag uw reactie. Of zit ik hier verkeerd?
Vriendelijke groet,
​Jan Kleinsma

avatar
SeniorWeb-lid op vrijdag 24 januari 2014 14:49: Zeer duidelijke uitleg, dank daarvoor. Echter, de link naar Steffie werkt niet goed (krijg melding: Pagina niet gevonden). Als je dan op "Home" klikt kom je er wel op. Dit even terzijde.
avatar
wielsbeek op donderdag 14 november 2013 10:18: www.rabobank.nl
avatar
SeniorWeb-lid op maandag 10 juni 2013 16:09: Ik wil direct op mijn Rabobank terecht komen en heb geen lessen van seniorweb nodig. Ik tik op Internet Explorer: www.Rabobank.nl en wordt voortdurend lastig gevallen met een uitleg over internetbankieren door Seniorweb. Die uitleg heb ik niet nodig. Hoe kan ik op een gewone wijze bij mijn Rabobank terecht zonder jullie tussenkomst. Gaarne bericht: distelvlinder@ziggo.nl
avatar
Sanne_Redactie op dinsdag 2 april 2013 09:18: Beste P.H. Richter, Het betreft hier wijzigingen op de website van de Rabobank. Uw besturingssysteem staat daar los van. Dus ook als u Windows 8 hebt, is de site van de Rabo gewijzigd. Met vriendelijke groet, Sanne Schomaker, Redactie SeniorWeb
avatar
SeniorWeb-lid op maandag 1 april 2013 14:43: Mijne heren, Gelden de wijzigingen ook voor Windows 8? Dank voor uw antwoord? P.H.Richter
avatar
SeniorWeb-lid op maandag 1 april 2013 14:43: Mijne heren, Gelden de wijzigingen ook voor Windows 8? Dank voor uw antwoord? P.H.Richter
avatar
SeniorWeb-lid op maandag 1 april 2013 14:43: Mijne heren, Gelden de wijzigingen ook voor Windows 8? Dank voor uw antwoord? P.H.Richter
avatar
SeniorWeb-lid op maandag 1 april 2013 14:43: Mijne heren, Gelden de wijzigingen ook voor Windows 8? Dank voor uw antwoord? P.H.Richter
avatar
SeniorWeb-lid op maandag 1 april 2013 14:43: Mijne heren, Gelden de wijzigingen ook voor Windows 8? Dank voor uw antwoord? P.H.Richter
avatar
SeniorWeb-lid op donderdag 28 maart 2013 16:05: Is dit ook geschikt voor WINDO'S 8 .?? groetjes piet.
avatar
Sanne_Redactie op donderdag 28 maart 2013 10:26: Beste lezers, Bedankt voor jullie reacties. Berichten met dergelijke teksten, moet u inderdaad niet openen. Klik in deze mails ook niet op linkjes. Er is hier namelijk sprake van phishing. Deze mail komt dan ook niet van de Rabobank. De Rabobank kan hier niks aan doen. Het systeem met de Random Reader is overigens gewoon betrouwbaar. Geef alleen nooit uw codes door aan derden. Meer informatie over phishing vindt u hier: www.seniorweb.nl/artikel/29468/phishing-trap-er-niet-in Met vriendelijke groet, Sanne Schomaker, Redactie SeniorWeb
avatar
SeniorWeb-lid op woensdag 27 maart 2013 18:35: Graag wil ik hier mijn mening over geven. Het is momenteel zo dat er wel 3 à 4x per week een spambericht van de Rabobank komt. Zeer schrikaanjagend dat je pas geblokkeerd is en je rekening niet meer kan gebruiken. Ik laat mij hierdoor niet van de wijs brengen en klik het meteen weg en ik heb een goede virusscanner.Beginnende internetbankierders kunnen hierdoor in de problemen komen temeer omdat het Rabosysteem nogal omslachtig is met de Random Reader.Mijn ervaring met een andere bank is veel prettiger. MENSEN WEES VOORZICHTIG!!!!!!
avatar
SeniorWeb-lid op dinsdag 11 oktober 2011 09:51: Mijn twijfel over het internetbankieren is hiermee weggenomen, bedankt!
Woordenboek
Home Sluiten
Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.