U bent hier: Home Tips & Uitleg Onderwerp E-mail Artikel

Starten met Office Outlook

Artikel

Outlook is een mailprogramma uit het pakket Office van Microsoft. Naast het versturen van mailtjes heeft het zeer veel mogelijkheden.

Niveau:
Gemiddeld
Waardering:
4,5 / 5 (16 stemmen)
Saskia van Weert
Saskia van Weert
Gewijzigd op 29 aug 2023

Microsoft 365 of Office-pakket

Het mailprogramma Outlook is onderdeel van Microsoft 365 en het pakket Office. Dat laatste is een eenmalige aankoop. Voor Microsoft 365 is een maandabonnement nodig. Wie zijn keuze nog moet bepalen vindt meer informatie in het artikel 'Kiezen tussen Microsoft 365 en Office 2021'.

Dit artikel is geschreven voor Outlook in de pakketten Microsoft 365, Office 2019 en Office 2021.

(Provider)mail toevoegen

Het mailprogramma heeft minimaal één mailadres van u nodig om berichten te ontvangen en versturen. Om een mailadres toe te voegen, zijn een aantal gegevens nodig. Het gaat om uw mailadres, uw gebruikersnaam en soms de inkomende en uitgaande mailserver. Outlook weet deze laatste gegevens van de grote Nederlandse providers zelf al, dus uw mailadres en wachtwoord zijn meestal genoeg.

De eerste keer

Outlook start bij het eerste gebruik op met een hulpprogramma. Dat helpt u bij het toevoegen van een mailadres.

  • Klik op Volgende en volg de instructies.
  • Vul onder meer uw voor- en achternaam in en het wachtwoord van uw mailadres.
  • Klik op Volgende.
  • Het hulpprogramma controleert de instellingen en voegt het mailadres toe aan het programma. Mochten de gegevens niet automatisch gevonden worden, dan kunt u de ontbrekende of juiste informatie handmatig invoeren.
  • Klik aan het einde op Voltooien.
  • Het programma start automatisch op. Klik indien nodig op Akkoord in een venstertje met wat uitleg.

Mailadres Hotmail/Live/Outlook.com toevoegen

Microsoft-adressen eindigen op outlook.com, hotmail.com of live.com. Zo'n mailadres is heel gemakkelijk toe te voegen:

  • Klik op Bestand.
  • Klik op Account toevoegen.
  • Vul in het venster dat verschijnt het e-mailadres in en klik op Verbinding maken.
  • Vul het wachtwoord in en klik op Aanmelden.
  • Gebruikt uw computer Windows Hello, dan volgt een tussenvenster. Klik in dat geval op OK.
  • Klik dan op Gereed.

Let op: hebt u nog geen e-mailadres toegevoegd, volg dan de stappen onder '(Provider)mail toevoegen' en vul daar uw outlook.com of ander MIcrosoft-adres in.

Gmail-adres toevoegen

Een Gmail-adres is eenvoudig toe te voegen. Let erop dat u toestemming moet geven om Gmail te koppelen aan Outlook. Dat vindt u hieronder in de stappen terug.

  • Klik op Bestand.
  • Klik op Account toevoegen.
  • Vul in het venster dat verschijnt het e-mailadres in en klik op Verbinding maken.
  • Een Google-venster verschijnt. Klik daarin op Volgende.
  • Vul het wachtwoord in en klik op Volgende.
  • Als u tweestapsverificatie hebt ingeschakeld, vraagt Google u te bevestigen dat u het bent.
  • In het volgende venster moet u misschien iets naar beneden scrollen. Klik daarna op de knop Toestaan.
  • Klik op Gereed of Ok.

Let op: hebt u nog geen e-mailadres toegevoegd, volg dan de stappen onder '(Provider)mail toevoegen' en vul daar uw Gmail-adres in.

Het hoofdvenster

Als u Outlook start, komt u in het hoofdvenster terecht. Vanuit daar beheert, leest en verstuurt u e-mails. Zodra er mailadressen zijn toegevoegd aan Outlook, stromen de mails automatisch binnen. Links van het midden staat de lijst met e-mails en rechts daarnaast het voorbeeldvenster. Dat toont de inhoud van de geselecteerde mail. Helemaal links in beeld staat een lijst met de toegevoegde mailaccounts.

Hebt u meer dan een e-mailaccount toegevoegd dan ziet u deze links terug. Elk met een onderverdeling in mappen als 'Postvak IN', 'Postvak UIT' en 'Verzonden items'.

E-mail versturen

  • Klik op het tabblad Start.
  • Klik op Nieuwe e-mail.
  • Een leeg bericht opent. Achter het vak 'Van' staat de afzender: uw e-mailadres. Hebt u meerdere accounts toegevoegd? Klik dan op Van en selecteer het adres dat u als afzender wilt gebruiken.
  • Is 'Van' niet zichtbaar, klik dan op Opties en daarna op Van
  • Vul achter 'Aan' het mailadres van de ontvanger in.
  • Vul bij 'Onderwerp' het onderwerp van uw bericht in.
  • Typ de tekst van uw bericht in het grote, witte vak.
  • Klik als de e-mail klaar is op de knop Verzenden.
  • Het bericht wordt nu verstuurd.

Bijlage toevoegen

Een bestand, zoals een foto of een Word-document, meesturen met een bericht is eenvoudig en gaat als volgt: 

  • Maak een nieuw bericht.
  • Klik op Invoegen.
  • Klik op Bestand
  • Klik op Zoeken op pc.
  • Open de map waarin het bestand staat. Klik op het bestand en klik dan rechtsonder op Openen.
  • De bijlage is nu zichtbaar onder het onderwerp. Maak en verstuur de mail op de gebruikelijke wijze. Natuurlijk kunt u ook eerst het bericht maken en daarna een bijlage toevoegen zoals hierboven beschreven.

Meer doen met Office Outlook

In het artikel 'Verder met Office Outlook' gaan we dieper in op het pakket. Aan bod komen onder meer het werken met mappen, contactpersonen toevoegen en mails doorzoeken.

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Bekijk meer artikelen met de categorie:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven