Menu Zoek SeniorWeb 25 jaar

Starten met Office Outlook

Mailen met Outlook 2016

Outlook is een mailprogramma uit het pakket Office van Microsoft. Naast het versturen van mailberichten heeft het zeer veel mogelijkheden.

Het mailprogramma Outlook is onderdeel van Microsoft 365 en het pakket Office. Dat laatste is een eenmalige aankoop. Voor Microsoft 365 is een maandabonnement nodig. Wie zijn keuze nog moet bepalen vindt meer informatie in het artikel 'Kiezen tussen Microsoft 365 en Office 2021'.

Dit artikel is geschreven voor Outlook in de pakketten Microsoft 365, Office 2019 en Office 2021.

Het mailprogramma heeft minimaal één mailadres van u nodig om berichten te ontvangen en versturen. Om een mailadres toe te voegen, zijn een aantal gegevens nodig. Het gaat om uw mailadres, uw gebruikersnaam en soms de inkomende en uitgaande mailserver. Outlook weet deze laatste gegevens van de grote Nederlandse providers zelf al, dus uw mailadres en wachtwoord zijn meestal genoeg.

De eerste keer

Outlook start bij het eerste gebruik op met een hulpprogramma. Dat helpt u bij het toevoegen van een mailadres.

  • Klik op Volgende en volg de instructies.
  • Vul onder meer uw voor- en achternaam in en het wachtwoord van uw mailadres.
  • Klik op Volgende.
  • Het hulpprogramma controleert de instellingen en voegt het mailadres toe aan het programma. Mochten de gegevens niet automatisch gevonden worden, dan kunt u de ontbrekende of juiste informatie handmatig invoeren.
  • Klik aan het einde op Voltooien.
  • Het programma start automatisch op. Klik indien nodig op Akkoord in een venstertje met wat uitleg.

Microsoft-adressen eindigen op outlook.com, hotmail.com of live.com. Zo'n mailadres is heel gemakkelijk toe te voegen:

  • Klik op Bestand.
  • Klik op Account toevoegen.
  • Vul in het venster dat verschijnt het e-mailadres in en klik op Verbinding maken.
  • Vul het wachtwoord in en klik op Aanmelden.
  • Gebruikt uw computer Windows Hello, dan volgt een tussenvenster. Klik in dat geval op OK.
  • Klik dan op Gereed.

Let op: hebt u nog geen e-mailadres toegevoegd, volg dan de stappen onder '(Provider)mail toevoegen' en vul daar uw outlook.com of ander MIcrosoft-adres in.

Een Gmail-adres is eenvoudig toe te voegen. Let erop dat u toestemming moet geven om Gmail te koppelen aan Outlook. Dat vindt u hieronder in de stappen terug.

  • Klik op Bestand.
  • Klik op Account toevoegen.
  • Vul in het venster dat verschijnt het e-mailadres in en klik op Verbinding maken.
  • Een Google-venster verschijnt. Klik daarin op Volgende.
  • Vul het wachtwoord in en klik op Inloggen.
  • In het volgende venster moet u misschien iets naar beneden scrollen. Klik daarna op de knop Toestaan.
  • Klik op Gereed.

Let op: hebt u nog geen e-mailadres toegevoegd, volg dan de stappen onder '(Provider)mail toevoegen' en vul daar uw Gmail-adres in.

Als u Outlook start, komt u in het hoofdvenster terecht. Vanuit daar beheert, leest en verstuurt u e-mails. Zodra er mailadressen zijn toegevoegd aan Outlook, stromen de mails automatisch binnen. Links van het midden staat de lijst met e-mails en rechts daarnaast het voorbeeldvenster. Dat toont de inhoud van de geselecteerde mail. Helemaal links in beeld staat een lijst met de toegevoegde mailaccounts.

Hebt u meer dan een e-mailaccount toegevoegd dan ziet u deze links terug. Elk met een onderverdeling in mappen als 'Postvak IN', 'Postvak UIT' en 'Verzonden'.

  • Klik op het tabblad Start.
  • Klik op Nieuwe e-mail.
  • Een leeg bericht opent. Achter het vak 'Van' staat de afzender: uw e-mailadres. Hebt u meerdere accounts toegevoegd? Klik dan op Van en selecteer het adres dat u als afzender wilt gebruiken.
  • Is 'Van' niet zichtbaar klik dan op Opties en daarna op Van.
  • Vul achter 'Aan' het mailadres van de ontvanger in.
  • Vul bij 'Onderwerp' het onderwerp van uw bericht in.
  • Typ de tekst van uw bericht in het grote, witte vak.
  • Klik als de e-mail klaar is op de knop Verzenden.
  • Het bericht wordt nu verstuurd.

Een bestand, zoals een foto of een Word-document, meesturen met een bericht is eenvoudig en gaat als volgt:

  • Maak een nieuw bericht.
  • Klik op Invoegen.
  • Klik op Bestand.
  • Klik op Zoeken op pc.
  • Open de map waarin het bestand staat. Klik op het bestand en klik dan rechtsonder op Invoegen.
  • De bijlage is nu zichtbaar onder het onderwerp. Maak en verstuur de mail op de gebruikelijke wijze.Natuurlijk kunt u ook eerst het bericht maken en daarna een bijlage toevoegen zoals hierboven beschreven.

In het artikel 'Verder met Office Outlook' gaan we dieper in op het pakket. Aan bod komen onder meer het werken met mappen, contactpersonen toevoegen en mails doorzoeken.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.