Menu Zoek

Starten met Office Outlook 2016

Mailen met Outlook 2016

Outlook 2016 is een mailprogramma uit het pakket Office van Microsoft. Het heeft zeer uitgebreide mogelijkheden, maar de basis is en blijft het versturen en ontvangen van mailberichten.

Outlook wordt vooral in het bedrijfsleven veel gebruikt. Het is dan ook voorzien van allerlei mogelijkheden zoals agendabeheer en het versturen van uitnodigingen voor afspraken. Maar in de basis is het een mailprogramma, dat ook voor de thuisgebruiker prima voldoet. Wie Office 2016 heeft of een abonnement op Office 365, beschikt over het programma.

Office 365 is een abonnement waarbij u telkens de nieuwste versies van Office op de computer krijgt aangeboden. Office 2016 is een pakket dat u eenmalig betaalt en dat daarna hetzelfde blijft. Op de website van Microsoft leest u meer over de verschillen tussen de twee pakketten. Voor dit artikel maakt het niet uit, daarvoor hebt u alleen Outlook 2016 nodig, uit welke bron dit dan ook komt.

Het mailprogramma heeft minimaal één mailadres van u nodig om berichten te ontvangen en versturen. Om een mailadres van uw provider toe te voegen, moet u beschikken over een aantal gegevens. Dat zijn uw mailadres, uw gebruikersnaam en soms de inkomende en uitgaande mailserver. Outlook 2016 weet deze laatste gegevens van de grote Nederlandse providers zelf al, dus alleen uw mailadres en wachtwoord volstaan vaak.

De eerste keer
De eerste keer dat u Outlook 2016 gebruikt, start het programma met een hulpprogramma. Dat helpt u bij het toevoegen van een mailadres. Het hulpprogramma werkt heel makkelijk.

  • Klik op Volgende en volg de instructies.
  • Vul onder meer uw voor- en achternaam in en het wachtwoord van uw mailadres.
  • Klik op Volgende.
  • Het hulpprogramma controleert de instellingen en voegt het mailadres toe aan het programma. Mochten de gegevens niet automatisch gevonden worden, dan kunt u de ontbrekende of juiste informatie handmatig invoeren.
  • Klik aan het einde op Voltooien.
  • Het programma start automatisch op. Klik indien nodig op Akkoord in een venstertje met wat uitleg.

Hebt u een mailadres dat eindigt op Hotmail.com, Live.com of Outlook.com? Dat komt dan goed uit. In Outlook 2016 is dit mailadres heel gemakkelijk toe te voegen. Hebt u alleen zo'n adres, volg dan de stappen uit de vorige paragraaf. Hebt u al een provider-mailadres toegevoegd, dan bent u inmiddels aanbeland in het hoofdvenster van Outlook 2016. Voeg op de volgende wijze een mailadres van Hotmail/Outlook.com toe:

  • Klik op Bestand.
  • Klik op Account toevoegen.
  • Er verschijnt een venster dat sprekend lijkt op het venster dat u net al bent tegengekomen. De werking is hetzelfde. Vul uw naam, uw mailadres en uw wachtwoord in. Klik op Volgende.
  • Na enig zoekwerk verschijnt er een apart venstertje. Vul nogmaals uw wachtwoord in.

    Wachtwoord van Hotmail-adres intypen.
  • Zet een vinkje voor Mijn referenties onthouden.
  • Klik op OK.
  • Wacht tot het systeem klaar is met alles controleren. Klik dan op Voltooien.
  • Er verschijnt een melding dat de wijzigingen pas worden doorgevoerd als u Outlook opnieuw start. Klik op OK.

Hebt u een mailadres van Gmail? Dit adres is in Outlook 2016 niet gemakkelijk toe te voegen. Gmail wil dat u eerst een aantal handelingen in uw account uitvoert en een speciaal wachtwoord aanmaakt van zestien letters. Dat moet u dan gebruiken om uw mailadres aan te melden bij Outlook 2016. Onze redacteur slaagde er niet in dit goed uit te voeren, het wachtwoord werd niet geaccepteerd. Bovendien werd het Gmail-account zodanig erdoor aangepast, dat u standaard een extra sms-code nodig hebt om in te loggen op Google-diensten. Dit uitzetten vergt weer een aantal extra handelingen. Om die redenen gaan we verder niet in op het toevoegen van Gmail aan Outlook 2016. Zodra er een werkbare oplossing is, melden we dit aan u.

Als u Outlook 2016 start, komt u in het hoofdvenster terecht. Vanuit daar beheert, leest en verstuurt u e-mails. Zodra er mailadressen zijn toegevoegd aan Outlook, stromen de mails automatisch binnen in het programma. Links van het midden staat de lijst met e-mails en rechts daarnaast staat het voorbeeldvenster. Dat voorbeeldvenster toont de inhoud van de geselecteerde mail. Helemaal links in beeld staat een lijst met mailaccounts.

Hebt u één mailadres toegevoegd? Dan ziet u er eentje, met bijvoorbeeld het Postvak IN en UIT maar ook de Verzonden Items. Hebt u meerdere mailadressen ingevoerd? Dan ziet u de naam van elk mailadres staan met een driehoekje ervoor. Klik op het driehoekje om de mappenstructuur te tonen. Daar ziet u dan bijvoorbeeld de mappen 'Verzonden Items' en 'Postvak IN'.

Het hoofdvenster van Outlook

Verstuur zo een mail:

  • Klik op het tabblad Start in het Lint.
  • Klik op Nieuwe e-mail.
  • Een leeg bericht opent. Achter het vak 'Van' staat uw e-mailadres. Is dit het juiste afzendadres? Laat het dan staan. Wilt u een ander adres selecteren? Klik op het vak Van en klik dan een van de andere toegevoegde mailadressen aan. Dit kan alleen als u meerdere adressen hebt toegevoegd aan Office Outlook 2016. Het adres wordt dan toegevoegd als afzender. Ziet u het vak 'Van' niet? Klik in het Lint dan op Opties en vervolgens op Van
  • Vul achter 'Aan' het mailadres van de ontvanger in.
  • Vul bij 'Onderwerp' het onderwerp van uw bericht in.
  • Typ de tekst van uw bericht in het grote, witte vak. Is het klaar? Klik dan op de knop Verzenden.

Het bericht wordt verstuurd.

Een bestand, zoals een foto of een Word-document, meesturen met een bericht is eenvoudig, maar het is waarschijnlijk wel even wennen. Het gaat als volgt: 

  • Open een leeg bericht.
  • Klik in het Lint van het lege bericht op de knop Bestand. Deze staat in de groep 'Opnemen' in het tabblad 'Bericht'.
  • Klik op Zoeken op pc.
  • Open de map waarin het bestand staat. Klik op het bestand en klik dan rechtsonder op Openen.
  • U keert terug naar het e-mailbericht. De bijlagen ziet u staan onder het onderwerp. Verzend de mail op de gebruikelijke wijze.

Het mailprogramma draait om mail verzenden en ontvangen. U kunt dit handmatig doen, maar het gebeurt ook automatisch. Standaard wordt elke dertig minuten gecontroleerd op nieuwe berichten. Zo doet u dit tussentijds met de hand:

  • Klik in het Lint op het tabblad Verzenden/ontvangen.
  • Klik op de knop Alle mappen verzenden/ontvangen.

Alle mailadressen die u hebt toegevoegd, worden gecontroleerd.

Woordenboek
Home Sluiten
SeniorWeb Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.