SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Altijd een beroep kunnen doen op onze computerhulp? Word nu voordelig lid!

Meer informatie
Menu Zoek

Wifispots van uw provider gebruiken

Sommige internetproviders bieden zogeheten wifispots aan, namelijk Ziggo en KPN. Bent u klant bij een van deze providers, dan kan uw modem dankzij deze optie ook toegang bieden tot internet voor andere abonnees bij dezelfde internetprovider. Daarnaast kunt u zelf ook gratis gebruikmaken van een wifispot van een andere abonnee.

Op dit moment bieden Ziggo en KPN wifispots aan voor hun abonnees. Als u internet bij één van deze providers afneemt, dan hebt u thuis een kabelmodem. Dit modem levert bekabeld internet én een draadloos signaal (wifi). Hierdoor kunt u thuis verschillende apparaten draadloos verbinden met internet, zoals een pc, laptop, smartphone of tablet. Er geldt geen limiet voor het aantal apparaten dat u met internet kunt verbinden. Zo kunnen bijvoorbeeld uw gasten ook gebruikmaken van uw wifi-verbinding. Hiervoor hebben zij wel het juiste wachtwoord nodig, want de verbinding is beveiligd.

Naast deze standaard draadloze verbinding, kunnen de kabelmodems van Ziggo en KPN ook een apart wifi-signaal uitzenden. Dit is een zogeheten wifispot. Een wifispot bestaat dus naast het wifi-signaal dat u gebruikt voor uw standaard draadloze internetverbinding. Wanneer de wifispot-optie van Ziggo of KPN is geactiveerd, kunnen andere abonnees van de provider gebruikmaken van uw tweede signaal en u kunt ook in en rondom de huizen van andere abonnees (met geactiveerde wifispots) verbinding maken met draadloos internet.

Let op: Ziggo laat weten dat ongeveer driekwart van de klanten een modem heeft dat geschikt is om als wifi-spot te dienen. Een kwart van de klanten heeft een modem dat te oud is om een wifi-spot te zijn. Deze klanten krijgen in 2015 en 2016 een nieuw modem aangeboden. De klanten kunnen wel gebruikmaken van de wifi-spots van andere Ziggo-klanten met een geschikt modem. Zelf kunnen ze geen wifi-spot aanbieden met hun verouderde modem.

Het signaal dat vanaf uw modem wordt uitgezonden voor wifispots staat los van uw eigen internetverbinding. Dus gebruikers van de wifispots komen niet op uw verbinding en kunnen daar ook niet bij. Mocht u wifispots toch niet vertrouwen, dan kunt u deze optie via uw online account bij de provider of de routerinstellingen uitzetten. Houd er dan wel rekening mee dat u dan zelf ook geen wifispots bij andere abonnees kunt gebruiken.

Maakt u zelf gebruik van een wifispot van iemand anders om verbinding te maken met internet, dan is het verstandig om geen privézaken te verrichten, zoals internetbankieren. Alleen abonnees die lid zijn van dezelfde internetprovider kunnen zich aanmelden bij een wifispot. Hiervoor moeten zij klantgegevens invoeren, namelijk een inlognaam en wachtwoord. De kans op hackers is daarom klein. Bij Ziggo is de draadloze verbinding volledig versleuteld, waardoor hackers hooguit alleen onleesbare data in handen kunnen krijgen. Bij KPN is de verbinding helaas niet versleuteld, dus er is een geringe kans op eventuele pottenkijkers. Ga dus voor veilig en bezoek geen websites waar u privacygevoelige informatie moet invullen. Even kijken wat het weer wordt, kan altijd.

Wifispots hebben nagenoeg geen invloed op de internetsnelheid van uw aansluiting. Weliswaar maken er wellicht extra apparaten verbinding met uw internetaansluiting, maar daar merkt u in de praktijk nauwelijks iets van. Er blijft normaal gesproken nog ruim voldoende bandbreedte over. Er komt alleen maar een signaal bij op uw modem. Vergelijk het als volgt: als u ook televisie en telefonie afneemt van Ziggo of KPN, verlopen deze signalen ook via hetzelfde kabelmodem. En ook in dat geval heeft dat weinig consequenties voor de snelheid van uw internetverbinding.

Wanneer de wifispot-functie van uw kabelmodem is geactiveerd, dan krijgt u in ruil daarvoor toegang tot wifispots van andere Ziggo- of KPN-abonnees. U gebruikt de inloggegevens van uw account (gebruikersnaam en wachtwoord) om met een wifispot verbinding te maken. Handig, want tijdens een bezoekje bij vrienden en familie die abonnee zijn van dezelfde provider kunt u dus gratis internetten met een smartphone of tablet. 

Er geldt overigens wel een limiet. Bij Ziggo mogen er vijf apparaten via één wifispot verbinding maken met internet en mag u als klant zelf bij drie apparaten de optie inschakelen. KPN hanteert een limiet van één. Zodra u met een tablet in de buurt bent van een beschikbare kabelmodem van uw internetprovider, dan wordt het signaal van wifispots automatisch opgepikt.

Er zijn twee gebruikersproblemen bekend. Het eerste is een klein veiligheidsprobleem. Een 'nep-hotspot' kan zich voordoen als een wifispot. Dat is niet zo ingewikkeld, aangezien iedereen zijn netwerk een eigen naam kan geven, bijvoorbeeld Ziggo WifiSpots. Op zichzelf is dat natuurlijk geen enkel probleem of risico. Maar kwaadwillenden kunnen zo'n netwerk opzetten om uw inloggegevens af te tappen. Het is daarom belangrijk te onthouden dat u slechts eenmaal (per apparaat) hoeft in te loggen op wifispots, dit kunt u thuis doen en hoeft u verder dus niet meer te doen. Buitenshuis maakt het apparaat automatisch verbinding met de juiste wifispot. Dus als een netwerk dat lijkt op dat van uw provider daarna om uw inloggegevens vraagt: verstrek deze gegevens niet!

Het tweede gebruikersprobleem is het volgende: als de wifispot-optie van uw internetprovider bij u geactiveerd is, kunt u thuis per ongeluk gebruikmaken van de wifispot. Dat is zonde, want uw reguliere internetverbinding is veel sneller. Het enige wat u daartegen kunt doen is dit controleren op het apparaat waarmee u werkt en dan handmatig van netwerk wisselen.

Meer informatie vindt u bij de verschillende providers:

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.  

Hoe werkt het? 
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:  

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.

De koppeling verbreken 
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken: 

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van  Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
  • Google+: Als u op de Google+-knop hebt geklikt, wordt deze rood. Klik nogmaals op de knop om de koppeling te verbreken. 
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.