Menu Zoek

Gegevens lekken door fout in Safari

maandag 17 januari 2022

Gegevens lekken door fout in SafariDoor een fout in de browser Safari kan onder meer de browsegeschiedenis lekken. Het probleem doet zich voor bij Safari 15 op de iPhone, iPad en Mac.

Experts van het softwarebedrijf FingerprintJS ontdekten de fout in de nieuwste versie van Safari. De browsegeschiedenis en persoonlijke gegevens van een gekoppeld Google-account kunnen uitlekken. Voor de iPhone en iPad is er nog geen oplossing voor het probleem. Internetten op een iPhone of iPad blijft in principe veilig. Wel is het verstandig om in de browser uit te loggen bij Google en het apparaat meteen te updaten zodra er een update beschikbaar is. SeniorWeb houdt u hiervan op de hoogte.

Browsegeschiedenis

Alle grote browsers maken gebruik van IndexedDB om gegevens, zoals bezochte webpagina’s, op te slaan. Bij Safari zorgt de manier waarop de browser dit programma gebruikt nu voor problemen. Normaal zouden de opgeslagen gegevens alleen zichtbaar moeten zijn voor de bezochte website zelf. Door de fout kunnen ook websites die in een ander tabblad open staan de gegevens bekijken. Hierdoor is de browsegeschiedenis te achterhalen. Maar ook gegevens van een Google-account, zoals de profielfoto, als er met het account is ingelogd op een website.

Andere browser

Het lek is eind november 2021 aan Apple doorgegeven. Het bedrijf heeft nog geen oplossing. Op de Mac zit de fout in Safari-versie 15. Mac-gebruikers kunnen een andere browser installeren om het probleem te omzeilen. Voor gebruikers van een iPhone met iOS 15 of iPad met iPadOS 15 geldt dat helaas niet. De andere browsers moeten op deze apparaten namelijk gebruikmaken van bepaalde software van Apple. Daardoor zit op de iPhone en iPad de fout ook in andere browsers. In principe kunt u wel blijven internetten met Safari. Daarbij hoeft u niet bang te zijn dat inloggegevens of andere gegevens die u invult op een website lekken.

Bekijk al het nieuws
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.