Let op! U bezoekt de website met een Windows 10-computer. De ondersteuning van Windows 10 stopt in oktober.
Meer weten? Kijk dan op de speciale pagina hierover: einde Windows 10

Sluiten
U bent hier: Home Tips & Uitleg Nieuws Klanten vaak niet gewaarschuwd over datalek
Dit nieuwsbericht is gearchiveerd

U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Gearchiveerd op 31 oktober 2024.

Nieuws

Klanten vaak niet gewaarschuwd over datalek

Datalekken

Klanten van Nederlandse organisaties krijgen vaak geen waarschuwing als hun gegevens uitlekken. Dat meldt de Autoriteit Persoonsgegevens.

Datalekken
Nynke Vermaat
Nynke Vermaat
Gepubliceerd op 10 apr 2024

Bedrijven onderschatten gevaar 

Gemiddeld deelt 54 procent van de organisaties niet dat er een lek was, terwijl dat wel moet. Vaak omdat ze denken dat de gelekte informatie niet zoveel kwaad kan. Bijvoorbeeld omdat het alleen om NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) gaat. Terwijl oplichters die informatie wel voor phishing gebruiken. Maar ook als er paspoorten of creditcardgegevens lekten, werden klanten niet altijd gewaarschuwd.

Cyberaanvallen 

In 2023 meldden organisaties 25.694 keer een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Bij 1.300 van de gemelde lekken waren cyberaanvallen de oorzaak. Bij een cyberaanval proberen criminelen een computersysteem binnen te dringen en gegevens te stelen. Maar de meeste meldingen (9.899) gingen over verkeerd verstuurde brieven. Dat wordt soms ook als een datalek gezien. De meeste lekken waren in 2023 bij organisaties in de gezondheidssector en de sector openbaar bestuur, zoals gemeenten. 

Nieuwsoverzicht
Later lezen Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Meer over dit onderwerp

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven