U bent hier: Home Tips & Uitleg Nieuws Klanten vaak niet gewaarschuwd over datalek
Nieuws

Klanten vaak niet gewaarschuwd over datalek

Datalekken

Klanten van Nederlandse organisaties krijgen vaak geen waarschuwing als hun gegevens uitlekken. Dat meldt de Autoriteit Persoonsgegevens.

Datalekken
Nynke Vermaat
Nynke Vermaat
Gepubliceerd op 10 apr 2024

Bedrijven onderschatten gevaar 

Gemiddeld deelt 54 procent van de organisaties niet dat er een lek was, terwijl dat wel moet. Vaak omdat ze denken dat de gelekte informatie niet zoveel kwaad kan. Bijvoorbeeld omdat het alleen om NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) gaat. Terwijl oplichters die informatie wel voor phishing gebruiken. Maar ook als er paspoorten of creditcardgegevens lekten, werden klanten niet altijd gewaarschuwd.

Cyberaanvallen 

In 2023 meldden organisaties 25.694 keer een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Bij 1.300 van de gemelde lekken waren cyberaanvallen de oorzaak. Bij een cyberaanval proberen criminelen een computersysteem binnen te dringen en gegevens te stelen. Maar de meeste meldingen (9.899) gingen over verkeerd verstuurde brieven. Dat wordt soms ook als een datalek gezien. De meeste lekken waren in 2023 bij organisaties in de gezondheidssector en de sector openbaar bestuur, zoals gemeenten. 

Nieuwsoverzicht
Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Meer over dit onderwerp

Mijn gegevens zijn gelekt, wat nu?

Grote datalekken zijn regelmatig in het nieuws. Wat doe je als je gegevens voorkomen in zo’n datalek?

Controleren of wachtwoord gehackt is

Is er een datalek geweest? Bekijk of uw accountgegevens zijn gelekt. Is dat het geval, pas uw wachtwoorden dan aan.

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven