Klanten vaak niet gewaarschuwd over datalek
![Datalekken](https://files.seniorweb.nl/uploadedimages/wwwseniorwebnl/nieuws/datalek x250.png)
Klanten van Nederlandse organisaties krijgen vaak geen waarschuwing als hun gegevens uitlekken. Dat meldt de Autoriteit Persoonsgegevens.
![Datalekken](https://files.seniorweb.nl/uploadedimages/wwwseniorwebnl/nieuws/datalek x250.png)
![Nynke Vermaat](/uploadedImages/Nynke 300 x 300.jpg)
Bedrijven onderschatten gevaar
Gemiddeld deelt 54 procent van de organisaties niet dat er een lek was, terwijl dat wel moet. Vaak omdat ze denken dat de gelekte informatie niet zoveel kwaad kan. Bijvoorbeeld omdat het alleen om NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) gaat. Terwijl oplichters die informatie wel voor phishing gebruiken. Maar ook als er paspoorten of creditcardgegevens lekten, werden klanten niet altijd gewaarschuwd.
Cyberaanvallen
In 2023 meldden organisaties 25.694 keer een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Bij 1.300 van de gemelde lekken waren cyberaanvallen de oorzaak. Bij een cyberaanval proberen criminelen een computersysteem binnen te dringen en gegevens te stelen. Maar de meeste meldingen (9.899) gingen over verkeerd verstuurde brieven. Dat wordt soms ook als een datalek gezien. De meeste lekken waren in 2023 bij organisaties in de gezondheidssector en de sector openbaar bestuur, zoals gemeenten.
Meer over dit onderwerp
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.