Menu Zoek

Pas op voor verkeerd inchecken met bankpas

woensdag 15 februari 2023

010217roamingInchecken in het ov met de bankpas is sinds februari mogelijk. Handig, maar het kan ook per ongeluk gebeuren.

Het is een handig nieuwigheidje: inchecken in het ov met de bankpas. Bijvoorbeeld als je weinig reist of als je je OV-chipkaart bent vergeten. Maar er zit ook een onverwacht risico aan. Deze manier van inchecken kan onbedoeld toch gebeuren, zelfs als contactloos betalen op de bankpas uitstaat.

Contactloos betalen in verkeer normaal

Contactloos betalen kan in het verkeer namelijk altijd, om vertragingen te voorkomen. Internationaal is met banken afgesproken dat bankpassen in het verkeer altijd contactloos werken. Bijvoorbeeld bij een parkeerautomaat of tolpoort. Zo stroomt het verkeer goed door omdat gebruikers daar geen pincode in hoeven te voeren.

Opletten met inchecken

Reizigers moeten dus goed opletten bij het in- en uitchecken. Hou altijd de OV-chipkaart apart bij het poortje of lezer. Houd je voor het gemak je hele portefeuille met OV-chip en bankpas ertegenaan, dan kan het zijn dat je twee keer betaalt. Het bedrag wordt dan afgeschreven van zowel de kaart als de pas. Zelfs als je dacht dat dat laatste niet kon, omdat contactloos betalen op de pas uitstaat.

Telefoon

Iets vergelijkbaars kan gebeuren als de OV-chipkaart in het hoesje van een smartphone met een actieve betaal-app zit. Met zo'n app kunnen gebruikers met de telefoon op dezelfde manier contactloos betalen als met een pas. Hou je de OV-chip met telefoon en al tegen de scanner, dan kan het gebeuren dat je via de telefoon betaalt, en niet met de OV-chipkaart.

Alsnog uitchecken

Wanneer het met in- en uitchecken verkeerd gaat, kunnen reizigers op een later moment alsnog digitaal uitchecken. Dit kan via OVPay. Via dezelfde website kunnen reizigers geld terug vragen wanneer ze teveel hebben betaald.

Bekijk al het nieuws
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.