Menu Zoek SeniorWeb 25 jaar

Betere omgangsvormen op sociale media essentieel voor senioren

Ouderen haken af door negatieve sfeer

Utrecht, 10 november - Sociale media spelen een belangrijke rol in de samenleving. De omgangsvormen op de sociale media laten echter wel te wensen over, blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Netwerk Mediawijsheid. Maar liefst 82 procent van alle Nederlanders, jong én oud, wil betere omgangsvormen op sociale media. SeniorWeb ziet dat ouderen zelfs stoppen met het gebruik ervan als er te veel negativiteit heerst.

Afhaken
Veel mensen gebruiken dagelijks sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram en WhatsApp. De meeste leden van SeniorWeb doen daar ook enthousiast aan mee (90 procent). Wel zijn ouderen kritisch: als het ze niet meer bevalt, haken ze af. Uit eerder onderzoek van SeniorWeb blijkt dat vier op de tien ouderen op een gegeven moment zijn gestopt met het gebruik van een of meerdere sociale media. De belangrijkste redenen om af te haken (naast dat men er gewoon te weinig gebruik van maakte) waren: privacy, negatieve nieuwsberichten (bijvoorbeeld over datalekken) en negativiteit door andere gebruikers op het medium. Maar liefst één op de vijf ouderen gaf te veel negativiteit op als reden op om te stoppen.

Samen Sociaal Online
Netwerk Mediawijsheid kiest elk jaar een ander thema voor de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar is er gekozen voor het thema ‘Samen Sociaal Online’. Een relevant thema, zo vinden veel deelnemers aan het onderzoek. En dat vindt ook SeniorWeb. Want sociale media kunnen juist voor ouderen een verrijking van hun leven zijn en eenzaamheid verminderen. Via sociale media kun je op een makkelijke en leuke manier contact houden met familie en vrienden die ver weg of in het buitenland wonen. En ook voor mensen die minder mobiel zijn is het een uitkomst.
Het zou dan ook te betreuren zijn als veel ouderen met sociale media stoppen, omdat zij dit geen fijne omgeving (meer) vinden. Het gedrag van de gebruikers ligt aan de basis van een prettige sociale omgeving. SeniorWeb besteedt daarom al langer aandacht aan netiquette, de ongeschreven richtlijnen en gedragsregels voor het gebruik van internet. In het kader van de Week van de Mediawijsheid, die dit jaar van 5 tot en 12 november plaatsvindt, wordt er weer extra aandacht aan besteed.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Meer informatie

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Jolanda van As, markonderzoeker SeniorWeb. E-mail: jvanas@seniorweb.nl, telefoon 030-2769945.

Over de onderzoeken

Onderzoek Netwerk Mediawijsheid: het online onderzoek is in september/oktober 2021 uitgevoerd. Er hebben totaal 1.008 mensen van 18 jaar en ouder deelgenomen. Het is representatief voor geslacht, leeftijd, opleiding en regio. Voor meer informatie: www.weekvandemediawijsheid.nl

Onderzoek SeniorWeb: het online onderzoek is in augustus 2019 uitgevoerd. Er hebben totaal 943 SeniorWeb-leden van voornamelijk 65 jaar en ouder deelgenomen. Niet alle 65-plussers in Nederland worden gerepresenteerd in dit onderzoek, maar de resultaten geven een goede weergave van de huidige trends.

Over SeniorWeb

SeniorWeb is een landelijke vereniging zonder winstoogmerk, die sinds 1996 actief is. Wij vinden de digitale samenleving een onmisbaar onderdeel van het leven van senioren. Het is al 25 jaar onze missie senioren het gemak en plezier van de digitale wereld te laten ontdekken. De combinatie van informatie, educatie en hulp maakt SeniorWeb uniek. Met 150.000 leden, 3.000 vrijwilligers, een drukbezochte website (17 miljoen bezoeken per jaar), het populaire tijdschrift Enter, computerhulp (via internet, telefonisch en aan huis) en meer dan 425 leslocaties in het hele land brengt SeniorWeb de digitale wereld en senioren dichter bij elkaar. Zie ook de SeniorWeb infographic.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.