Menu Zoek

Senioren ontdekken online entertainment in coronatijd

Videobellen trekt meeste nieuwe gebruikers

Utrecht, 1 september – In de afgelopen maanden hebben ouderen het online vermaak, zoals spelletjes doen, muziek luisteren, series kijken en e-boeken lezen, ontdekt en dit veel vaker gedaan dan voor de coronacrisis. Digitaal contact onderhouden met familie en vrienden nam, zoals verwacht, ook aanzienlijk toe. Dit blijkt uit onderzoek van SeniorWeb onder ruim 900 ouderen.

Thuis vermaken
Aan de leden van SeniorWeb is gevraagd of men in de coronacrisis bepaalde online activiteiten voor het eerst heeft gedaan, juist vaker of juist minder vaak. Online spelletjes doen (14%), online series/films/tv-programma’s kijken (13%), online muziek luisteren (13%) en e-boeken lezen (11%) zijn zij vaker gaan doen om de tijd thuis leuk te besteden. In totaal hebben vier op de tien ouderen in de afgelopen maanden een vorm van online vermaak vaker gebruikt. Ook heeft één op de acht ouderen virtueel een museum bezocht en één op tien een livestream van een theatervoorstelling of een concert bekeken.

Veel digitaal contact
Omdat fysiek contact vaak niet of heel beperkt mogelijk was, zien we dat het online contact onderhouden behoorlijk is toegenomen. De meeste senioren zijn vooral vaker gaan whatsappen dan voor de coronacrisis (38%). Verder zijn ze ook meer gaan videobellen (29%), e-mailen (19%) en sociale media gebruiken (18%). Opvallend is dat videobellen de meeste nieuwe gebruikers heeft gekregen; tien procent had dit nog niet eerder gedaan. Deze nieuwe videobellers geven vooral aan dat ze voor corona op andere manieren contact onderhielden (77%) en ook niet wisten niet hoe videobellen werkte en dachten dat het te moeilijk zou zijn (24%).

‘Online contacten kunnen fysieke contacten niet vervangen. Mijn kleinzoon (6 jaar) lees ik elke avond voor het slapen gaan een verhaaltje voor. Dat is fijn, want zo is er contact, maar we kijken allebei uit naar na-corona.

Vooral met familie en vrienden
Ook was het de afgelopen tijd niet mogelijk om met meerdere mensen bij elkaar te komen. Hierdoor werden online bijeenkomsten, bijvoorbeeld via WhatsApp of FaceTime, al snel populair. Van de senioren die digitaal actief zijn, heeft een derde in de afgelopen maanden een online samenzijn gehad. Dit was vaak met familie en vrienden, maar ook met mensen van hun hobbyclub of vrijwilligerswerk (resp. 23% en 15%).

Handige tips en hulp
Naast contact onderhouden en vermaak zoeken worden ook veel praktische zaken, zoals bijvoorbeeld boodschappen doen of maaltijden bestellen, nu vaker online gedaan. Maar veel ouderen vinden dit soort zaken nog lastig en hebben hierbij hulp nodig. Daarom geeft SeniorWeb vanaf vandaag op seniorweb.nl/online-gemak-en-vermaak veel tips over allerlei handige en leuke online thuisactiviteiten. Ook ondersteunt SeniorWeb via leslocaties in het hele land ouderen die vragen over dit onderwerp hebben.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Meer informatie
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Saskia Hamminga-Roest, marketing- en communicatiemanager SeniorWeb. E-mail: shamminga@seniorweb.nl, telefoon 030-2769945.


Over het onderzoek
De cijfers zijn gebaseerd op een kwantitatief online onderzoek, gehouden onder leden van SeniorWeb in augustus 2020. In totaal hebben 957 leden van voornamelijk 65+ jaar hieraan deelgenomen. Niet alle 65-plussers in Nederland worden gerepresenteerd in dit onderzoek, maar de resultaten geven een goede weergave van de huidige trends.


Over SeniorWeb
SeniorWeb is een landelijke vereniging zonder winstoogmerk, die al sinds 1996 actief is. Wij vinden de digitale samenleving een onmisbaar onderdeel van het leven van senioren. Het is onze missie senioren het gemak en plezier van de digitale wereld te laten ontdekken. De combinatie van informatie, educatie en hulp maakt SeniorWeb uniek. Met 150.000 leden, 3.000 vrijwilligers, een drukbezochte website (15,2 miljoen bezoeken per jaar), het populaire tijdschrift Enter, computerhulp (via internet, telefonisch en aan huis) en 425 leslocaties in het hele land brengt SeniorWeb de digitale wereld en senioren dichter bij elkaar. Zie ook de SeniorWeb infographic.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.